هوش تجاری(BI) مدتهاست که از یک کلمه کلیدی در صنعت به یک ضرورت در سازمانها در حوزههای مختلف تبدیل شده است. توانایی تشخیص دادههای اطلاعاتی کلیدی در سازمان یا صنایع شما به صورت همزمان، مهمترین عامل در به روزرسانی سازمان در شرایط در حال تغییر تجارت این روزهاست.
شما میتوانید به سرعت و بدون هیچ تلاشی،دادهها را در یک قالب مجازی نمایش دهید،از هر جایی به آن دسترسی داشته باشید و یا آن را با هر کسی که میخواهید به اشتراک بگذارید.همین طور، مجازیسازی دادهها برای بکارگیری هوش تجاری و تجزیه و تحلیل ضروریست. افزایش داشبوردهای آنلاین(online dashboards) و سیستمهای گزارشدهی، راههای کارآمدتری را برای مواجهه با فرایندهای تصمیمسازی ارائه میدهند. بنابراین، آشنایی با مهمترین ابزارهای مجازیسازی دادهها و شناخت کاربرد آنها ضروری به نظر میرسد.
در این مقاله شش پلتفرم مجازیسازی و کاربردهای آن،به صورت مختصر، مورد بررسی قرار گرفته است.
1. Sisence
یکی از پلتفرمهاییست که در بازار به سرعت رشد کرد. این پلتفرم، راهکارهای گسترده و قابل درک مرتبط با هوش تجاری را مطابق ابزارهای مجازیسازی دادههای موجود، به شرکتها ارائه میدهد.پلتفرمی که این شرکت ارائه میدهد شامل یک موتور پیشرفته هوش مصنوعیست و امکان پرسوجو آسان را راهم میکند. همچنین توانایی ساخت داشبوردهای خصوصیسازی شده و سفارشیشده مطابق با نیاز، را دارد.
Isense مجموعه کامل مجازیسازی را به واسطه یک drag-and-drop ساده و بدون نیاز به متخصص برنامهنویسی ارائه می دهد.مهمتر از آن پیادهسازی و استفاده از آن بسیار آسان است و نیاز به صرف هزینه برای نصب برنامهها و نگهداری آنها نیست.همچنین Isense توانایی اتصال به منابع دادهای بزرگ مثل Amazon Redshift، Google Analytics و غیره را دارد.به لطفا ساختار دادهای منطعف(Elasticube )،این پلتفرم توانایی مقیاسپذیری(scalability) مطابق با نیازهای سازمان را دارد.
2. Domo
Domo برای بسیاری از شرکتها به منظور تجزیه و تحلیل و مجازیسازی مناسب است. این پلتفرم بر مشارکت اجتماعی تمرکز کرده است. این پلتفرم امکان برقراری ارتباط متنی را بین کاربران و ارسال خبر به روز شدن دادهها یا تغییر آنها به ذینفعان را میسر میسازد.
Domo امکان دسترسی آسان به دادهها را فراهم میکند.این پلتفرم شاید بیشترین تعداد اتصالات مجموعه دادهها(data set connectors) شامل منابع دادهای محبوب مثل Amazon Web Servicesو Google Analytics و حدود 350 جریان دیگر را داشته باشد.علاوه بر این، Domo راهکارهای از پیش تعیین شدهای در حوزه صنایع مختلف دارد که باعث انعطافپذیری و پویایی بیشتر این ابزار میشود.
3. Zoho Reports
اگر یک پلتفرم مجازیسازی و تحلیلی سبک و چابک نیاز دارید،بکارگیری Zoho مبتنی بر وب بهترین راهکار است. ابزارهای این شرکت گزارشدهی و تجزیه و تحلیل متمرکز شدهاند. این پلتفرم توانایی ارائه راهکار به صورت پیامهای کوتاه(short notice)، نمودار، نمایش خلاصه اطلاعات و داشبوردهای جامع است.
Zoho در زمینه مجازیسازی بسیار قدرتمند عمل میکند. این پلتفرم به کابرانش اجازه میهد تا گزارشات را سریع آماده کنند و از قابلیت drag-and-drop استفاده کنند.این پلتفرنم همچنین امکان ادغام دادهها از منایع مختلف مثل Google Analytics را برای کابر فراهم میکند.
این سرویس به صورت آنلاین در دسترس است و کاربران میتوانند در هر زمان و مکان به تحلیلها دسترسی داشته باشند.این پلتفرم، به دلیل وجود واسطه کاربری صفحه گسترده(spreadsheet) امکان تجزیه و تحلیل عمیق تر مانند داشبود تعاملی را فراهم میشود.
4. Tableau
Tableau یکی از قدیمیترین و معروفترین پلتفرمهای خود سرویس دهنده(self-service) و مناسب برای تجارت است. این پلتفرم از مجموعه دادههای در حال تغییر با حجم بالا که از اپلیکشنهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به دست میآید، پشتیبانی میکند.همچنین توانایی آنالیز و گزارشدهی سریع در تلفن همراه و یا کامپیوتر رومیزی را دارد.
پلتفرم Tableau گستره وسیعی از متدها را به منظور تجزیه و تحلیل ارائه میهد.کاربرها میتوانند به روشهای مختلف به دادهها رسیدگی کنند و آنها را تغییر دهند.آنها حتی میتوانند روش خاص خود را برای تجزیه و تحلیل بکار بگیرند.علاوه بر این،با ارائه راهکارهایی به منظور به اشتراکگذاری دادهها و بررسی سطح دسترسی آسان،سازمانها میتوانند سطح دسترسی و امنیت مناسب خود را تامین کنند.این پلتفرم انتخاب مناسبی برای سازمانهاییست که با حجم زیاد دادهها سروکار دارند.
5. QlikView
این پلتفرم انتخاب مناسبی برای سازمانهاییست که سفارشیسازی را در سطح بالا انجام میدهند و قابلیتهای مختلف بهره میگیرند.سازمانها با استفاده از این پلتفرم میتواند به سادگی تجزیه و تحلیل را انجام دهند و راهکارههای مرتبط با هوش تجاری شامل گزارشهای سازمان، مجازیسازی و برطرف کردن ناهنجاریهای دادهای که ممکن است با ابزارهای هوش تجاری به وجود آمده باشد را ارائه میدهد.
این پلتفرم اغلب اوقات با یک ابزار کشف داده(data discovery tool) به نام QlikSense متصل میشود.QlikView قابلیتهای متفاوتی را به جامعه کاربران حرفهای ارائه میدهد. همچنین امکان اصلاح و گسترش
این پلتفرم توسط شخص ثالت به منظور رفع نیازهای سازمان وجود دارد. QlikView اسکریپهای منحصر به فرد را به منظور رفع نیازهای اپلیکیشنهای سازمان پشتیبانی میکند.سازمانها میتوانند با کنترل سطح دسترسی دادههای قابل اعتماد به منظور تحلیل را نیز ارائه کنند.
6. Infogram
اگر نیازهای سازمان در حوزه مجازیسازی بیش از هوش تجاری باشد، Infogram راهکار آسان و موثری را ارائه میکند.این پلتفرم به منظور انجام امور مجازیسازی و ارائه گزارش در قالبهای اینفوگرافی،نقشه، نموار و جدول، مطابق با درخواست کاربر طراحی شده است.به علاوه، اینفوگرافی شامل قالبهای گزارشگیری و مجازیسازیست که امکان گزارشگیری بر اساس دادههای موجود را در چند ثانیه را در اختیار کاربر قرار میدهد.
با وجود 35 نمودار و 500 نقشه که از پیش آماده شده است، اینفوگرافی برای سازمانهایی که به دنبال راهکار سادهای برای خروجیگرفتن از دادهها و درک بهتر آنها هستند، گزینه مناسبی به نظر میرسد.
توصیه نهایی
انتخاب یک ابزار مجازیسازی مناسب میتواند سطح تحلیل دادههای سازمان شما را بالا ببرد و باعث شود که درک بهتری از فرایندها داشته باشید. ابزار مجازیسازی را متناسب یا نیازهای سازمان انتخاب کنید و روی دادهها و نتایج به دست آمده تمرکز کنید.
منبع: https://datafloq.com