فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی راهکارهای جدیدی برای تجارت در دنیای امروز ارائه کردهاند.خرید، فروش، پشتیبانی و تدارکات به صورت دیجیتالی انجام میشود.مشتریان، تامین کنندگان، شرکای تجاری و سرمایهگذاران میتوانند به صورت آنلاین با هم ملاقات کنند و ایدههای تجاری خود را در پلتفرم آنلاین دنبال کنند. به کمک فناوری اطلاعات پلتفرمها، کانالها و راههای ارتباطی متعددی برای تجارتهای مختلف ایجاد شده است. تولیدکنندگان و توزیعکنندگان بدون نیاز به سفرهای طولانی و با فقط با استفاده از یک پلتفرم دیجیتالی، درمییابند چه چیزی تولید کنند یا چطور آنها را توزیع کنند. با افزایش بکارگیری تکنولوژی در عصر حاضر، نیاز به سفرهای طولانی به منظور تجارت به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده است.ملاقاتهای حضوری به حداقل رسیده است و گفتگوهای دیجیتالی جایگزین آن شده است.خرید، قیمت گذاری و پرداخت به راحتی از طریق پلت فرمهای دیجیتالی قابل انجام است.به بکارگیری فناوری اطلاعات، روشهای کسب و کار قرن بیستم از بین رفته است. کسب و کارهایی که دادهها و اطلاعات را میفروختند، از رده خارج شدند. امروزه، توسعه اطلاعات در تجارت الکترونیک به همان اندازه ارزشمند است و در جریان بودن اطلاعات، فرایند صحیح برای کسب و کارهاست. محصولات مختلف با اطلاعات مورد نیاز منتقل میشوند. اکثر بنگاههای تجاری برونسپاری(outsourcing)، صدور مجوز و توزیع اطلاعات محرمانه در پلتفرمهای دیجیتالی با اطمینان انجام میدهند.نرمافزارها هسته مرکزی توانمندیهای مرتبط با امور اطلاعاتی و الگوهای ذخیره سازی زمان است.امنیت، مالیات،پستهای سازمانی، جبران خسارت، قوانین نظارتی در پلتفرمهای دیجیتال گنجانده شده است.بنگاههای تجاری، مکانیسمهای مشورتی خود را شامل مسائل مربوط به دادرسی، مالکیت معنوی، به اشتراکگذاری دادهها و موارد مربوط به سیاست سازمان با بکارگیری پلتفرمهای دیجیتال فزایش دادهاند.مقایسه شرکتهای رقابتی با معیارهای خاص، با حفظ محرمانگی اطلاعات به صورت آنلاین امکان پذیر شده است. فناوری اطلاعات پیگیری خرید مشتریان را تسهیل بخشیده است. تجارت الکترونیک تلاش میکند که تمام فعالیتهای کسب و کارها در پلتفرمهای دیجیتالی انجام شود.
تجارت الکترونیک باعث افزایش وابستکی به اینترنت، برای انجام معاملات و امور مرتبط میشود.تجارت الکترونیک، پلتفرمهای دیجیتالی را با بکارگیری الکوهای موجوذ فناوری اطاعات،گسترش میدهد.فناوری اطلاعات قبل از متداول شدن تجارت الکترونیک در حوزه مالی بکار گرفته میشد، قبل از اینکه تجارت الکترونیک امکان برقراری ارتباط بین سازمانها در کشورهای مختلف و دسترسی به اطلاعات در سراسر جهان را میسر کند. اطلاعات مربوط به یک محصول به سادگی با فشردن یک کلید استخراج میشود.نه تنها اطلاعات درباره افراد و دوستان به صورت دیجیتالی منتقل میشود بلکه اطلاعات مربوط به محصولات نیز به راحتی منتشر میشود و در دسترس قرار میگیرد. با ظهور شبکههای اجتماعی تجارتها دگرگون شدند.فناوری اطلاعات امکان به روز شدن و همگام شدن با عصر حاضر را در اختیار سازمانها قرار داد.امروزه، اطلاعات مربوط به محصولات و بازاریابی به واسطه انتقال سریع اطلاعات به صورت آنلاین انجام می شود.
فناوری اطلاعات یک زیرساخت قایل اطمینان برای دگرگونی فرهنگ سازمانها ارائه میکند.امروزه اطلاعات این امکان را به کارآفرینان میدهد تا شانس خود را در دنیای آنلاین امتحان کنند.فناوری اطلاعات امکان بکارگیری تجارت الکترونیک و بهرهبری از مزایای آن را در اختیار سازمانها قرار میدهد.فناوری اطلاعات چشمانداز وسیعتری را از تجارت ارائه میدهد و تجارت بین منطقهای را تسهیل میبخشد.فناوری اطلاعات، بنگاههای تجاری را با ارئه امکاناتی مثل انتقال اطلاعات و ارسال تائیدیه به اهدافشان نزدیکتر میکند.ذخیرهسازی اطلاعات و بازیابی اطلاعات ممکن میشود و باعث رونق بیشتر کسب و کارها میشود.تجارت الکترونیک بر پایه فناوری اطلاعات عمل می کند.منابع و اهداف از طریق پلتفرم فناوری اطلاعات مرتبط می شوند.پیوند و ارتباط بین شرکای تجاری نیز با فناوری اطلاعات میسر میشود.
فناوری اطلاعات ارتباط بین بخشهای مختلف سازمان را امکانپذیر کرده است.تجارت الکترونیکی یعنی اجرای تمام فعالیتهای تجاری ممکن در یک پلت فرم آنلاین. ارتباط کارکنان سازمان نه تنها از طریق شبکه و پلتفرم امکانپذیر است.فناوری اطلاعات در حوزه مدیریت ریسک نقش حیاتی ایفا میکند زیرا اطلاعات مورد نیاز در شبکه و به صورت آنلاین، طبق سطح دسترسی تعریف شده، در اختیار کاربران قرار میگیرد.
فناوری اطلاعات امکان ذخیرهسازی حجم بسیار بالای اطلاعات را فراهم کرده است.این فناوری همچنین اطلاعات به راحتی و با یک کلیک در دسترس کاربران قرار میدهد.ارتباط با مشتریان بهبود یافته است، زیرا شرکت ها به اطلاعات مصرف کننده دسترسی دارند بنابراین امکان برقراری ارتباط موثر میسر است و میتوانند راهکارهای مناسبی برای مشکلات مشتریان ارائه کنند.سازمانها در موقعیتی هستند که میتوانند روند مصرف را ارزیابی می کنند و امور ضروری مطابق با آن را تدارک ببینند.فناوری اطلاعات یک ابزار مدیریتست، زیرا دسترسی به آنچه که در هر زمان خاص اتفاق می افتد، را امکانپذیر میکند.فناوری اطلاعات جادهایست که انتقال سریع اطلاعاتی که منجر به معاملات تجاری میشود را فراهم میکند.روش ذخیرهسازی هارد کپی(Hard copy) در معرض تهدیدات امنیتی قرار دارند، بنابراین در این زمینه هم به فناوری اطلاعات نیازمندیم.تجارت الکترونیک بر روی پلتفرم فناوری اطلاعات عمل می کند و بنابراین بدون فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی وجود نخواهد داشت.بکارگیری فناوری اطلاعات برای انتقال پول و پرداخت الکترونیک در کسب و کارها امری حیاتیست. میزان ثبت و فرایندهای تراکنش مالی با بکارگیری فناوری اطلاعات، افزایش چشمگیری داشته است.
منبع: https://webworld2000.com