کاربرد هوش مصنوعی(Artificial Intelligence) در صنعت بانکداری و پرداخت

کاربرد هوش مصنوعی(Artificial Intelligence) در صنعت بانکداری و پرداخت

روبات‌های گفتگو و دستیارهای مجازی بخشی از خدمات بانکی مشتری را انجام می‌دهند. نرم‌افزارهای کلاهبرداری و رگولاتوری مبتنی بر هوش مصنوعی وظایف امنیتی و نظارتی را بر عهده دارند و در برخی موارد به تصمیم‌گیری در مورد ارائه وام و امور خیریه کمک می‌کنند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ زمانی که تخمین خود در مورد میزان تأثیر یک فناوری بر یک صنعت را منتشر می‌کنید، با واکنش‌های مختلفی مواجه می‌شوید. برای نمونه اینکه با به‌کارگیری نرم‌افزارهای هوش مصنوعی در حوزه بانکداری 2/1 میلیون شغل از بین می‌رود. برخی می‌گویند این رقم بسیار بالاست و هوش مصنوعی حبابی توخالی است و به‌زودی از دور خارج می‌شود. برخی دیگر معتقدند 2/1 میلیون شغل رقم کمی است. عده‌ای بر این باورند که هوش مصنوعی قسمت‌های تکراری کار را انجام می‌دهد و قسمت جذاب کار برای انسان باقی می‌ماند. در ادامه عمده دیدگاه‌های مدیران و کارشناسان حوزه بانکداری ارائه می‌شود.

هوش مصنوعی برای امور خیریه

هوش مصنوعی به کمک پرداخت‌های خیریه می‌آید تا از دردسر کاغذبازی رها شوند و موجب می‌شود فین¬تک¬ها با بانک‌های کوچکی که هنوز پرداخت‌های خودکار را راه‌اندازی نکرده‌اند همکاری کنند. پیوند میان افول چک و واریزهای خیریه روندی است که حاکی از تمایل بانک‌ها نسبت به فناوری‌هایی است که پرداخت‌های خیریه را سهل‌تر می‌کند. درواقع روش‌های پرداخت مبتنی بر هوش مصنوعی به کمک بانک‌ها آمده تا پرداخت‌های مربوط به امور خیریه را با سهولت بیشتری انجام دهند.

تمایل مشتریان به گفتگو با روبات‌های سخنگوی هوش مصنوعی

دو سوم مشتریان در آمریکا از دستیارهای صوتی یا روبات‌های گفتگو استفاده می‌کنند. به‌علاوه یک‌پنجم مشتریان از گفتگو برای تجارت استفاده می‌کنند. آن‌هایی که دستیار صوتی را برای خرید ترجیح می‌دهند، سهولت و سرعت آن را بر گفتگوی نوشتاری ترجیح می‌دهند. آن‌هایی که روبات‌های گفتگوی نوشتاری را می‌پسندند، بر صحت نوشتار و نیز حفظ حریم خصوصی تأکید دارند و به همین دلیل است که در محیط‌های کاری روبات‌های گفتگوی متنی محبوب‌تر هستند. بر همین اساس هوش مصنوعی، تعاملات مشتریان با سایت‌های تجارت الکترونیک و بانک‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

فناوری هوش مصنوعی مشاغل را از بین می‌برد

صرف‌نظر از اینکه نگرش افراد نسبت به هوش مصنوعی چیست، اما این فناوری در حوزه خدمات مالی برخی وظایف انسانی را بر عهده گرفته است. روبات‌های گفتگو و دستیارهای مجازی بخشی از خدمات مشتری را انجام می‌دهند. نرم‌افزارهای کلاه‌برداری و رگولاتوری مبتنی بر هوش مصنوعی وظایف امنیتی و هماهنگ‌سازی را بر عهده دارند و در برخی موارد به تصمیم‌گیری در مورد ارائه وام کمک می‌کنند.

هیجان‌زدگی مدیران بانک‌ها از هوش مصنوعی

به گفته مدیران بانکی، هوش مصنوعی بانک‌های آنها را دگرگون و مشاغل جدیدی خلق می‌کند. اغلب معتقدند هوش مصنوعی کارهای خسته‌کننده را بر عهده می‌گیرد و کارکنان شعب برای انجام وظایف جذاب‌تر آزاد می‌شود.

تحلیل گران معتقدند با استفاده از هوش مصنوعی برخی مشاغل از بین می‌رود. با استفاده از هوش مصنوعی سمت تحویلدار بیش از همه نابود می‌شود. این شغل هم‌اکنون نیز به‌واسطه شیوع موبایل بانک‌ها و بسته شدن شعبه رو به سقوط است. شرکت‌های واسطه که نیروهای موردنیاز بانک‌ها را استخدام می‌کنند نیز از این وضعیت در امان نخواهند بود.

مدیران بانکی در مورد آمادگی کارمندان برای پذیرش هوش مصنوعی تردید دارند. آنها می‌گویند کارمندان برای کار کردن با هوش مصنوعی آمادگی ندارند؛ اما برخی قصد دارند برای کمک به کارمندان جهت کسب مهارت‌های لازم سرمایه‌گذاری کنند.

کارمندان برای کار با هوش مصنوعی به خود اطمینان ندارند. تنها 40 درصد از کارمندان بانکی معتقدند که از مهارت‌های خود برای کار با هوش مصنوعی اطمینان دارند. افراد میان‌سال ضعیف‌ترین گروه هستند اما در این رده سنی نیز تنها 47 درصد اطمینان کامل دارند.

به گزارش عصربانک، کارمندان بانک‌ها قصد دارند بر بازی مسلط شوند. کارمندان هم چنان امیدوارند هوش مصنوعی برای آنها فرصت‌هایی خلق کند و تصور می‌کنند شغل آنها را جذاب‌تر می‌کند. آنها هم‌چنین برای کسب مهارت‌های لازم برای استفاده از هوش مصنوعی اشتیاق نشان داده‌اند.

منبع: https://asrebank.ir