محمدحسین زارعی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گیلان، با اشاره به اینکه پدیده بانکداری الکترونیکی یکی از دستاوردهای تجارت الکترونیکی محسوب میشود گفت: با رشد روزافزون حجم تجارت الکترونیکی در جهان و با توجه به نیاز تجارت به انجام عملیات بانکی جهت نقل و انتقال منابع مالی، بانکداری الکترونیکی نقش بسیار اساسی در تجارت الکترونیکی یافته است. به صورت کلی، بانکداری الکترونیکی به معنای یکپارچه سازی بهینه کلیه فعالیتهای یک بانک از طریق بکارگیری فناوری نوین اطلاعات مبتنی بر فرآیندهای بانکی، منطبق بر ساختار سازمانی بانک هاست که امکان ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان را فراهم میکند.
وی با بیان اینکه استقرار بانکداری الکترونیکی، یکی از مسائل مهمی است که امروزه از ضروریات صنعت نوین بانکداری به حساب میآید، گفت: بانکهایی که در ارائه خدمات همگانی، اینگونه خدمات را از دست میدهند، با خطر از دست دادن تعداد زیادی از مشتریان خود مواجه میشوند و برعکس، بانکهایی که با سرعت به سوی ارائه خدمات و ارتقای خدمات برخط، میروند، فرصت آن را خواهند داشت که مشتریان بیشتری را جذب کنند و مناطق جغرافیایی بیشتری را تحت پوشش قرار دهند تا اعتبار خود را افزایش دهند. استقرار نظام بانکداری الکترونیکی، مستلزم توجه به امکانپذیر بودن آن در محیط فنی، اقتصادی، مالی و نیروی انسانی است که از این حیث، باید به موارد فنی مربوط به در دسترس بودن سختافزار، نرمافزار و آگاهی از چگونگی توسعه سیستم بانکداری الکترونیکی که جوابگوی نیاز مشتریان باشد، توجه ویژه داشت.
زارعی ادامه داد: پیادهسازی بانکداری الکترونیک در کشور ما، مستلزم وجود زمینههای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و تکنولوژیک به عنوان پیش نیاز است. کلیه خدمات باید متناسب با ساختار سنتی و مدرن جامعه مورد توجه قرار گیرند تا به سرمایه گذاریها بر روی ایجاد امکانات توجه شده و امکان موفقیت آنها فراهم گردد. بانک صادرات ایران نیز در حال حاضر به عنوان گستردهترین شبکه شعب بانکی ایران، از سال 1379 ارایه خدمات الکترونیکی (Online) را آغاز کرده و هم اکنون نیز در زمینههای تعداد شعب آن لاین، تعداد دستگاههای ATM وpos و تعداد کارتهای صادره Debit پیشتاز و رکورددار نظام بانکی ایران است.
وی با اشاره به اینکه تردیدی نیست که لازمه ورود به بازار جهانی و عضویت در آنها، برخورداری از نظام بانکی قدرتمند و کارآمد است تا بتوان به موازات سایر کشورهای توسعه یافته، وارد بازار شد و زمینه تجارت الکترونیکی کارآمد را فراهم کرد، تصریح کرد: استفاده از فنّاوری اطلاعات باعث توسعه تجارت، تسهیل ارتباطات، فراهم کردن امکان فعالیت برای بنگاههای کوچک و متوسط، ارتقای بهرهوری کار، کاهش هزینه و زمان و قابلیت رقابتپذیری منجر میشود. به همین دلیل با استفاده از امکانات و مزایای فنّاوری اطلاعات باید وارد تجارت الکترونیک جهانی شد و از مزایای آن برای کشورمان استفاده کرد.
وی افزود: مزایای بانکداری الکترونیکی را میتوان از دو جنبه مشتریان و موسسات مالی مورد توجه قرار داد، از دید مشتریان میتوان به صرفهجویی در هزینهها، صرفهجویی در زمان و دسترسی به کانالهای متعدد برای انجام عملیات بانکی نام برد. از دید موسسات مالی میتوان به ویژگیهایی چون ایجاد و افزایش شهرت بانکها در ارائه نوآوری، حفظ مشتریان علیرغم تغییرات مکانی بانکها، ایجاد فرصت برای جستجوی مشتریان جدید در بازارهای هدف، گسترش محدودهای فعالیت و برقراری شرایط رقابت کامل را نام برد.
مدیر شعب بانک صادرات گیلان خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات موسسه Data Monitor مهمترین مزایای بانکداری الکترونیک عبارتند از تمرکز بر کانالهای توزیع جدید، ارائه خدمات اصلاح شده به مشتریان و استفاده از راهبردهای تجارت الکترونیک. البته مزایای بانکداری الکترونیک از دیدگاههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نیز قابل بررسی است. رقابت یکسان، نگهداری و جذب مشتریان از جمله مزایای بانکداری الکترونیک در کوتاه مدت (کمتر از یک سال) هستند. در میان مدت (کمتر از ۱۸ ماه) مزایای بانکداری الکترونیک عبارتند از؛ یکپارچهسازی کانالهای مختلف، مدیریت اطلاعات، گستردگی طیف مشتریان، هدایت مشتریان به سوی کانالهای مناسب با ویژگیهای مطلوب و کاهش هزینهها، کاهش هزینهپردازش معاملات، خدمات به مشتریان بازار هدف و ایجاد درآمد نیز از جمله مزایای بلندمدت بانکداری الکترونیکی هستند.
وی به مزایای استفاده آحاد جامعه از بانکداری الکترونیکی اشاره و اضافه کرد: دسترسی یا دستیابی فارغ از مکان و زمان به خدمات ارائه شده بانکها؛ در بانکداری سنتی دریافت خدمات به مشتریان محدود بود برای مثال این بانکها در طول شبانه روز تنها 8 ساعت خدمات بانکی ارائه میدادند و همچنین ایام تعطیلات رسمی و تعطیلات آخر هفته مشکلاتی را برای مشتریان بوجود میآورند اما با رواج بانکداری الکترونیکی مشکل اصلی محدودیت زمانی و مکانی استفاده از خدمات بانکی مرتفع شده است.
وی حذف موانع افتتاح حساب را از دیگر مزایای استفاده از بانکداری الکترونیکی بیان کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات نظام بانکداری سنتی افتتاح حساب بویژه در روزهای پایان ماه و یا پایان سال بود که مشتریان با اتلاف وقت فراوان، عدم امکان افتتاح حساب و واریز وجوه افتتاح حساب مواجه بودند. امروزه در سیستم بانکداری اینترنتی مشتریان میتوانند در هر لحظه به گشایش حساب اقدام کنند و وجه لازم برای گشایش حساب را از حساب دیگر خود، به حساب جدید انتقال دهند.
وی به سهولت در پرداخت قبوض به عنوان دیگر مزیت بانکداری الکترونیکی اشاره و تصریح کرد: در نظام بانکداری سنتی مشتریان برای پرداخت قبضهای مختلف از قبیل قبضهای آب و برق، تلفن و گاز و اقساط باید در زمانهای معین و در روزهای معین به بانک مراجعه کنند. ولی امروزه مشتریان از طریق اینترنت و با وارد ساختن شماره اشتراک و شماره برگ قبض خود میتوانند وجه قبض را از حساب خود به حساب بانک یا شرکت صاحب قبض انتقال دهند. در حقیقت از این طریق مشکلات پرداخت حل شده و جریمههای ناشی از تاخیر در پرداخت وجوه قبوض کاهش یافته است.
زارعی امکان خرید سهام از طریق سیستم الکترونیکی بانک، امکان دریافت یا حواله انواع چک، امکان دسترسی و نظارت بر حسابهای شخصی وامکان مبادلات پول و خدمات بین مشتریان را سایر مزایای بانکداری الکترونیکی بیان کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با تمام مزایایی که برای استفاده بانکداری الکترونیکی بیان شد، این صنعت دارای معایب و یا به عبارت بهتر، محدودیتهایی است. اما با وجود مشکلاتی که پیش روی این شیوه بانکداری است به جرات می توان گفت که بانکداری الکترونیکی نقش عمده ای در ایجاد رفاه مشتریان، کاهش هزینههای حاصل از آن و همچنین صرفهجویی در وقت مردم جامعه را در بر دارد که با شناخت هرچه بیشتر و بالا بردن سطح دانش و آگاهی عموم مردم می توان مشکلات را کاهش داد.
منبع: https://www.isna.ir