سیر تکامل فین‌تک از قرن نوزدهم تاکنون

اهمیت APIها برای توسعه‌دهندگان فین‌تک

مرجع تحلیلی ترویجی بانکداری دیجیتالی: فین تک (FinTech) یا فناوری مالی به معنای کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی و مخفف عبارت Financial technology است و به طور کلی به بهبود انواع خدمات مالی مثل بانکداری، پرداخت، بیمه و موارد دیگر با کمک فناوری به ویژه فناوری‌های ارتباطی اشاره می‌کند.

تکامل فین‌تک به پیشرفت فناوری گره خورده است و در هر مرحله از پیشرفت فناوری در طول تاریخ فین‌تک هم همراه با آن جلو رفته است. در ادامه مروری بر مهم‌ترین اتفاقات و مراحل پیشرفت فین تک در سه قرن گذشته خواهیم داشت.

سیر تکامل فین تک در قرن نوزدهم

بعد از اختراع تلگراف اولین خطوط تلگراف بین شهرها کشیده شد. یکی از اولین خطوط مهم مرتبط با تکامل فین تک ، خط تلگراف بین پاریس و لیون فرانسه بود که از آن برای تایید امضا‌ها در انتقال بین بانکی استفاده شد. در سال ۱۸۶۶ اولین کابل تلگراف بین قاره‌ای دو سوی اقیانوس اطلس را به هم متصل کرد و اولین زیرساخت مبادلات مالی در سطح جهانی را فراهم کرد. در سال‌های انتهایی قرن ۱۸۰۰ هم استفاده از سکه‌های اعتباری برای خرید و فروش فراهم شد.

سیر تکامل فین تک در قرن بیستم

در سال ۱۹۱۸ خدمات Fedwire Funds توسط فدرال رزرو آمریکا شروع به کار کرد. با این سیستم ۱۲ بانک فدرال رزرو به هم متصل شدند و انتقال سرمایه بین آن‌ها توسط تلگراف و کدهای مورس تسهیل شد. یک سال بعد اقتصاد‌دانی به نام جان مینارد کینز (John Maynard Keynes) درباره پیوند فناوری و امور مالی در کتابش به نام The Economic Consequences of the Peace نوشت و اولین جرقه‌ها برای ظهور فین تک دیده شد.

در سال ۱۹۵۰ اولین کارت اعتباری به شکل مدرن توسط Diners Club عرضه شد. در سال ۱۹۶۰ اولین سیستم الکترونیکی اعلام قیمت سهام برای مشتریان توسط Quotron Systems ساخته شد. اولین شبکه تلکس جهانی هم در همین‌ سال‌ها ساخته شد که قدم مهمی در تکامل فین تک بود.

اولین دستگاه خودپرداز بانکی توسط Barclays bank افتتاح شد؛ نام این دستگاه robot cashier بود و به صورت ۲۴ ساعته پول نقد به مشتریان می‌داد. در سال ۱۹۷۰ پرداخت بین بانکی بین بزرگ‌ترین بانک‌های جهانی فعال شد. در سال ۱۹۷۱ نزدک افتتاح شد و یک سال بعد سوئیفت برای حل مشکل ارتباط مالی و پرداخت بین کشورها ساخته شد. در ادامه سیر تکامل فین تک ، بورس شاهد تغییرات سریع‌تری بود. در سال ۱۹۸۲ اولین مراکز معامله آنلاین سهام راه‌اندازی شد و مشتریان بازار بورس به راحتی توانستند خودشان معاملات را از راه دور انجام دهند. اولین خدمات بانکداری آنلاین در بریتانیا و در سال ۱۹۸۳ شروع به کار کرد. کمی بعد از ایجاد بانکداری آنلاین اولین فروشگاه‌ اینترنتی Jane Snowball امکان خرید غذا با سیستم‌های Tesco را ایجاد کرد.

اولین نشانه پیوستگی جهانی در امور مالی و تجاری

در سال ۱۹۸۷ اولین سقوط جهانی بازار سهام اتفاق افتاد و وابستگی شدید بازارهای جهان به یکدیگر را نشان داد. سقوط سال ۱۹۸۷ از هنگ‌کنگ آغاز شد و به اروپا و سپس به آمریکا سرایت کرد. بازگشت شاخص متوسط صنعتی داوجونز به سطح قبل از سقوط دو سال طول کشید. گفته می‌شود معاملات برنامه‌ریزی شده عامل اصلی سقوط سال ۱۹۸۷ بازارهای مالی بوده است.

اینترنت عامل اصلی در شتابگیری تکامل فین تک

از ابتدای قرن بیستم و با گسترش اینترنت در جهان سرعت پیشرفت فین‌تک شتاب بیشتری گرفت. در سال‌ ۱۹۹۸ اکثر بانک‌های آمریکایی وب‌سایتی برای ارائه خدمات بانکداری اینترنتی بودند. سال ۲۰۰۹ اولین نسخه ارز دیجیتال با نام بیت کوین عرضه شد. سال ۲۰۱۱ شرکت گوگل خدمات گوگل والت را ارائه کرد که به کمک آن با گوشی موبایل به راحتی می‌شود پرداخت‌های روزمره را انجام داد. سال ۲۰۱۵ تعداد کاربران خدمات بانکداری از طریق موبایل از تعداد افراد مراجعه کننده به شعب بانکی بیشتر شد و در همین سال غول اینترنتی چینی علی بابا خدمات «لبخند بزن و پرداخت کن» را معرفی کرد” در این خدمت جدید فقط کافی است به دوربین لبخند بزنید تا چهره شما به عنوان تایید پرداخت و شناسایی هویت شما اسکن شود.

منبع: https://digibanking.ir