بکارگیری فناوری صوتی در حوزه بانکداری

بانکداری صوتی

 

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)، فناوری همواره در حال توسعه است و در هر ساعت به تکامل خود ادامه می‌دهد، استفاده روز افزون از گوشی‌های هوشمند و تبلت رفتار مالی مشتریان را تغییر داده است امروزه مشتریان بانک‌ها ترجیح می‌دهند تمام کارهایشان را با یک کلیک انجام دهند به عبارتی مدل‌های بانکداری موبایلی همواره در حال تغییر‌اند.
استفاده از تلفن همراه برای انجام امور بانکی نیاز به امنیت اطلاعات را برای مشتریان و بانک‌ها بیشتر کرد و بانک‌ها را بر آن داشت تا به دنبال روش‌های جدید امنیت کلمه عبور باشند.
بانکداری نوین روش تازه ای را برای افزایش امنیت کلمه عبور پیشنهاد می‌دهد و آن بهره‌گیری از فناوری بیومتریک صدا است. از آنجا که نقشه بیومتریک صدای هر شخصی منحصر به فرد است در صورت استفاده از این فناوری امکان تقلب بسیار کاهش می‌یابد.
بیومتری صدا یک فناوری جدید است که با بررسی ریتم صدای اشخاص و ویژگی‌های مرتبط با صدای هر شخص مانند مدولاسیون،‌ لحن، زبان،‌ افت و خیز و غیره می‌تواند صدای شخص را با صدای قبلی ضبط شده او مطابقت دهد.
از جمله کاربردهای این فناوری در صنعت بانکداری می‌تواند در زمینه کلمه عبور،‌ تایید صحت تراکنش‌های  بانکی به صورت تلفنی، تایید صحت تراکنش‌های بانکی به صورت موبایلی و دیگر کاربردها را نام برد.
گروه بانکداری نیوزلند و استرالیا اعلام کرد در انتقال وجوه بالاتر از ۱۰۰۰ دلار از سیستم صوتی بهره خواهد برد.
از نیمه دوم سال ۲۰۱۷ این سیستم بر روی بانکداری موبایلی در استرالیا اعمال خواهد شد و مشتریان بانک می توانند برای افزایش امنیت در انتقال وجوه سنگین از سیستم تشخیص هویت صوتی بهره ببرند.
این بانک اعلام کرد مشتریانی که قرار است از این سیستم استفاده کنند شناسایی خواهند شد و بر روی سیستم تعریف خواهند شد.
به گفته پیتر دالتون مدیر امور مشتریان و کانال‌های دیجیتال، استفاده از فناوری‌های صوتی در بانکداری الکترونیک گام بعدی در سهولت کار برای مشتری در استفاده از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها خواهد بود و همچنین باعث افزایش امنیت خواهد شد.
یکی از چالش‌های کلیدی برای بانکداری در دنیای دیجیتال امروزی بالا بردن امنیت و همچنین ساده کردن کار برای مشتریان است.
سیستم امنیت از طریق شناسایی صدای یک شخص پنج تا ده برابر امن تر از دیگر روشهای شناسایی مانند اثر انگشت است و به همین دلیل بیشتر مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرد.
دالتون انتظار دارد که تکنولوژی صوتی در میان مشتریان رواج پیدا کند که در نهایت حتی دستورات اساسی انتقال وجه و عملیات بانکی هم بتواند از این طریق صورت گیرد.
در توسعه فناوری،‌ بانک «آ ان زی» برای پیاده‌سازی سیستم صوتی با شرکت «دومینو» به همکاری پرداخت. این شرکت اخیرا از یک سیستم هوش مصنوعی برای سفارش پیتزا توسط تشخیص صدای مشتری طراحی نموده است.
این نرم افزار دارای یک اپراتور مجازی است که به طور مستقیم با مشتریان سخن می گوید و سفارش آنها را دریافت می‌کند.
اوایل سال جاری بانک «آ ان زی» گزارش کرد که سود خالص قانونی آن به میزان ۸ درصد در سه ماهه اول افزایش داشته و دلیل این افزایش ۵/۱ میلیارد دلاری ایجاد امکان پرداخت‌های موبایلی از طریق اپل و سامسونگ در پرداخت‌های خرده‌فروشی بوده است.
یکی از سهامداران بزرگ این بانک گفت سرمایه‌گذاری در بخش بانکداری الکترونیک هرگز کافی نیست و این بانک پتانسیل بالایی برای استفاده از فناوری‌های مدرن بانکداری دارد.
به نوشته بانکداری الکترونیک، این بانک اخیرا سیستم پرداخت جدیدی به نام “Blade PAY” را در بانکداری خود پیاده‌سازی نمود و همچنین در صدد انعقاد قراردادی با یک شرکت بزرگ خدمات مخابراتی است که این بانک را قادر سازد تا سال ۲۰۲۰ سیستم بانکداری الکترونیک را به سرتاسر استرالیا و همچنین آسیا تعمیم دهد.

منبع: https://banker.ir