گروه بانک و بیمه: اصغر شمس نظری مشاور مدیرعامل و سرپرست مدیریت روابط عمومی بانک سینا در یادداشت پیش رو که «مزایای بانکداری الکترونیک برای موسسه و مشتریان» عنوان دارد، آورده است: بدون شک امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات جزء لاینفک و ناگسستنی از ملزومات توسعه هر کشوری است و میلیونها سایت با ارائه انبوهی از محصولات نسبت به ارائه خدمات و اطلاعات و تبادل مالی مشغول هستند و تقریباً همه مشاغل از بانکداری الکترونیک تأثیر میگیرند.
به گزارش بولتن نیوز، متن این یادداشت که بهصورت اختصاصی در اختیار خبرنگار اقتصادی ما قرارگرفته، به شرح زیر است:
امروزه مردم اکثر کشورهای جهان بهخصوص ایران به شکلی یکپارچه با اینترنت مأنوس شدهاند و بیشتر کارهای روزمره در نظام بانکی از طریق سیستم بانکداری الکترونیک یا برخط اینترنتی بهوسیله کامپیوتر و گوشیهای همراه و اپ هایی که کارها را سادهتر کرده است صورت میگیرد.
در آغاز، بانکداری اینترنتی تنها شامل واسطهگری برای انتقال اطلاعات بینبانکی بود ولی با گسترش اینترنت و پیشرفت و گسترش فناوری در صنعت بانکداری، بانکها توانستند دامنه فعالیتهای اینترنتی خود را گسترش دهند و امروزه شاهد توسعه فعالیتهای بانکداری الکترونیک به مبادلات چک، پرداخت حساب، نقلوانتقال وجوه، ارسال گزارشها یا اسناد موردنیاز مشتریان و تراز حسابهای مشتریان بهصورت الکترونیکی هستیم.
بانکداری الکترونیک یا برخط یا اینترنتی، عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرایندهای بین شعبهای و بینبانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سختافزاری و نرمافزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانهروز (۲۴ ساعته) از طریق کانالهای ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند.
بهعبارتدیگر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوریهای پیشرفته نرمافزاری و سختافزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی بهصورت الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست.
درگذشته نهچندان دور شاهد بودیم که مردم برای دریافت حقوق و دستمزد یا پرداخت قبضهای آب و برق و تلفن در صفهای طولانی در بانکها منتظر رسیدن نوبتشان میشدند اما امروز با افزایش خدمات اینترنتی بانکها این مسئله به فراموشی سپردهشده و عموماً صندلیهای بانکها خلوت و خالی از مراجعهکننده است.
از نگاه مشتریان این نوع از بانکداری منجر بهصرفه جویی در زمان و دسترسی به کانالهای متعدد برای انجام عملیات بانکی میشود و از منظر مؤسسات مالی و بانکها میتوان به مواردی چون جذب مشتری با ارائه نوآوری در خدمات، حفظ مشتریان قدیمی حتی با تغییر و جابجایی مکان شعب، فرصتهای جدید برای جستجوی مشتریان جدید در بازارهای هدف، گسترش محدوده جغرافیایی فعالیتها و فرصتهای رقابتی، 24 ساعته شدن عملیات بانکی و افزایش چشمگیر حجم مبادلات و گردش بانکی بدون نیاز به حضور فیزیکی نیروی انسانی یادکرد.
طور خلاصه مزایای استفاده از بانکداری الکترونیک در این بخش را میتوان در هفت محور زیر خلاصه کرد:
1- کارآمدتر شدن پول شامل ساختار هزینهی پایینتر و درنتیجه نرخ بهره رقابتیتر
2- دستیابی سریع و آسان به خدمات بانکی بهگونهای که هیچ محدودیتی برای ساعات ارائهی خدمات بانکی در بانکداری الکترونیک وجود ندارد
۳- انعطافپذیری بانکداری الکترونیک در مورد زمان و مکان بانک بهگونهای که مشتری میتواند با استفاده از بانکداری الکترونیک، تراکنشهای بانکی خود را بهصورت امن، چه در سفر و چه در منزل خود در راحتی و آسودگی انجام دهد.
۴- هزینههای پایین خودپرداز بهگونهای که بسیاری از بانکهای الکترونیک به مشتریان خود امکان دسترسی رایگان به دستگاههای خودپرداز در سراسر کشور را از طریق شبکهای نظیر آل پوینت میدهند.
۵- امکانات هوشمند و ساده شامل پرداخت صورتحساب و انتقال وجوه بهصورت امن و الکترونیک با استفاده از خودپرداز، کامپیوتر و تلفن همراه و دیگر ابزارها.
۶- کنترل بیشتر بر روی پول بهگونهای که مشتری میتواند هر زمان که خواست به تراز حساب خود و تراکنشهایش دسترسی داشته باشد.
۷- بینیاز شدن از کاغذ: بهگونهای که بانکداری الکترونیک انتخاب مناسبی برای حفاظت از محیطزیست است، چراکه شما بهوسیلهی آن میتوانید تمام صورتحسابهای خود را بهصورت الکترونیک مشاهده کنید و درنتیجه در مصرف کاغذ و همچنین هزینههای مرتبط با ارسال صورتحسابها به مشتریان صرفهجویی نمایید. همچنین با استفاده از این شیوه میتوان به فرمهای مالیاتی و صورتحسابهای چندین سال قبل بهصورت الکترونیک دسترسی داشت. این امکانات به مشتریان اجازه میدهند تا تنها آن چیزی را که نیاز دارند پرینت گرفته و از درخواست آنها بهصورت ارسال ایمیل از بانک بینیاز شوند.
علاوه بر این، بدون شک امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات جزء لاینفک و ناگسستنی از ملزومات توسعه هر کشوری است و میلیونها سایت با ارائه انبوهی از محصولات نسبت به ارائه خدمات و اطلاعات و تبادل مالی مشغول هستند و تقریباً همه مشاغل از بانکداری الکترونیک تأثیر میگیرند.
گسترش خدمات اینترنتی بانکها در ایران نیز همگام با توسعه بانکداری الکترونیک در کشورهای پیشرفته نهتنها سکوی پرتابی برای صنعت رایانه و اینترنت در ایران است بلکه درنهایت منجر به افزایش بهرهوری نیروی انسانی و سرمایه و همچنین رضایتمندی مشتری و کاهش رفتوآمدهای روزمره و کاهش فراوان هزینههای خدماتدهی به مشتریان و کسر ترافیک روزانه شده است.
در این پروسه، وظیفه اصلی خدمات الکترونیکی و اینترنتی بانکها ارائه خدمات به مشتری در بهترین و مطلوبترین و امنترین سطح روی شبکههای اینترنتی است.