مرکز فابا

فابا

مرکز فرهنگسازی و آموزش بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور (فابا)، کار خود را به عنوان یک کارگروه در زیرمجموعه «شورای راهبری بانکداری الکترونیک» آغاز کرد. این شورا در سال 1386، براساس الزامات برنامه چهارم توسعه کشور و مصوبه هيات وزيران، به منظور توسعه همه‌جانبه و پایدار بانکداری نوین شکل گرفت.

شورای راهبری بانکداری الکترونیک، با حضور مقامات ارشد وزارت امور اقتصادي و دارايي، بانک مرکزي و  بانک‌هاي دولتي و خصوصي، 9 کارگروه تخصصي تشکيل داد که هرکدام، قطعه‌ای از پازل توسعه بانکداری الکترونیک را تکمیل می‌کردند. یکی از آنها، کارگروه «فرهنگسازی و آموزش» بود که با محوریت بررسی مباحث سرمایه‌های انسانی، آموزش کارکنان و مشتریان نظام بانکی، نشر ایده‌ها و آشنایی جامعه با بانکداری نوین راه‌اندازی شد. پس از گذشت مدتی، نام این کارگروه به مرکز فرهنگسازی و آموزش بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور (فابا)، تغییر کرد و 12 سرفصل کاری برای آن تعریف شد.

اکنون وظایفی همچون، ترویج بانکداری الکترونیک، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، بحث و بررسی چالش‌های روز شبکه بانکی، دیده‌بانی فناوری، اطلاع‌رسانی در مورد اخبار و فعالیت‌های این حوزه، ارائه دوره‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌ها و سمینارهای تخصصی، اجرای تورهای آموزشی خارج از کشور، تعامل با مراکز علمی، همکاری با سازمان‌ها، مشاوره به رسانه‌ها، بانک‌ها و شرکت‌ها و انتشار نشریات تخصصی، از جمله مأموریت‌های این مرکز است.

همچنین به همت فابا و با همکاری شرکت‌های PSP، در فاصله زمانی بین سال‌های 1389 تا تاسیس شاپرک، «مرکز همکاری‌های مشترک شرکت‌های پرداخت» شکل گرفت و فابا حدود دو سال مسئولیت دبیری این صنف را بر عهده داشت. این مرکز تا کنون سمینارها و نشست‌های متعددی را نیز در حوزه پرداخت، برگزار کرده است.

فابا اکنون در چندین حوزه فعال است که از جمله عبارتند از: تولید محتوای دانش فنی، انتقال دانش فناوری به صنعت بانکداری و پرداخت، برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی و کاربردی، برگزاری سمینارهای تخصصی، معرفی ایده‌های برتر، معرفی شرکت‌های استارت‌آپی و تسهیل‌گری در حوزه نوآوری، برگزاری نمایشگاه تراکنش ایران (ITE) برگزاری جشنواره‌های فین‌تک، چهره‌های ماندگار، اپ‌های پرداخت موبایلی و شهر هوشمند و انتشار ماهنامه تخصصی بانکداری الکترونیک و فصل‌نامه تراکنش ایران.

منبع: https://www.fabacenter.com