رشد شتابان واقعیت مجازی(Virtual Reality)

واقعیت مجازی

 

واقعیت مجازی یا Virtual Reality که به اختصار با حروف VR نمایش داده می‌شوند عبارتند از تلاش بشر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی. سال هاست که محققین به دنبال راهی برای ادغام کردن فضای مجازی و فضای واقعی هستند و این همه تحقیق برای آسان کردن زندگی انسان‌ها و ایجاد جذابیت در میان مشغله‌های فراوان کاری در اجتماع‌های امروزی که همه درگیر زندگی روزمره هستند ایجاد چنین فضا‌یی که انسان‌ها را گاهی از خستگی‌ها و مشغله‌های فکری دور می‌کند به شدت احساس می‌شود.تفاوت این طرح با دیدن فیلم سه بعدی در این است که مخاطب در واقعیت مجازی خود را درون فضا احساس می‌کند ولی در فیلم سه بعدی آن را بیرون از نمایشگر می‌بیند.

تکنولوژی حالا آن‌قدر سریع رشد کرده است که حتی واقعیت را هم تغییر داده و دنیای مجازی را با آن تلفیق کرده است. به‌این‌ترتیب واقعیت مجازی حالا به شکلی جدی وارد زندگی روزمره مردم دنیا شده و به‌تدریج بخش مهمی از صنعت تکنولوژی را به خود اختصاص می‌دهد. با این اوصاف است که بازار واقعیت مجازی و ابزارهای وابسته آن به‌سرعت رشد می‌کند و بزرگ می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، جدیدترین بررسی‌های بخش تحقیقاتی BI Intelligence در این مورد نشان می‌دهد که بازار تکنولوژی واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۶ گام‌های بزرگ و مهمی در جهت رشد برداشته است. هدست‌های واقعیت مجازی جدید مانند Oculus Rift و HTC Vive بعد از انتظار طولانی کاربران، به بازار عرضه شدند. این در حالی است که همزمان محتوای واقعیت مجازی هم با سرعت خوبی در حال تهیه و ارائه است. در همین زمان گروه‌های صنعتی و کنفرانس‌ها؛ توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان محتوا را گرد هم آورده‌اند تا با کمک یکدیگر فضای بهتری را برای رشد تکنولوژی واقعیت مجازی در آینده نه‌چندان دور فراهم بیاورند. درنهایت BI Intelligence پیش‌بینی کرده است که صادرات جهانی هدست‌های واقعیت مجازی با رشد سالانه خیره‌کننده ۱۰۴۷ درصدی در سال ۲۰۱۶ به ۲/ ۸ میلیون دستگاه خواهد رسید.

تحقیقات انجام‌شده از سوی موسسه تحقیقاتی Deloitte در این مورد نشان می‌دهد که این روند رشد سریع به بازار تکنولوژی واقعیت مجازی کمک می‌کند تا برای اولین بار تا پایان سال جاری میلادی درآمد یک میلیارد دلاری حاصل از فروش را تجربه کند. نکته جالب‌توجه در این میان آن است که بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی CB Insights تخمین زده می‌شود که افزایش ۲۷۱ درصدی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فعال در زمینه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سال ۲۰۱۵ به رشد خیره‌کننده بازار هدست‌های واقعیت مجازی در سال جاری میلادی و به‌طورکلی توسعه این صنعت کمک زیادی کرده است.

بااین‌همه اگرچه ۲۰۱۶ واقعاً سال مهمی برای بازار واقعیت مجازی است، اما لزوماً بهترین روزهای این بازار نیست. در حقیقت کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که واقعیت مجازی پتانسیل خوبی برای رشد در سال‌های آینده دارد و به این دلیل احتمالاً سال‌های بعد، روزهای بهتری برای رونق صنعت واقعیت مجازی خواهند بود. با این اوصاف انتظار می‌رود صادرات جهانی هدست‌های واقعیت مجازی به دنبال معرفی و ارائه محتوای جدید واقعیت مجازی برای کاربران سراسر دنیا، همچنان در سال‌های بعد به روند رشد خود ادامه بدهد. گزارش اخیر BI Intelligence در این مورد نشان می‌دهد که بازار واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان یک بازار جدید و نوظهور روند رشد خوبی را داشته است و همین موضوع می‌تواند امیدهای تازه‌ای برای رشد این صنعت در سال‌های آینده ایجاد کند؛ بازاری که تنها به هدست‌های واقعیت مجازی، بازی‌های ویدئویی و فیلم‌ها و محتوای جالب محدود نشده و حتی می‌تواند در بخش‌ها و صنایع دیگر هم تأثیرگذار باشد.

به عقیده تحلیلگران BI Intelligence سال ۲۰۱۶ زمان مهم و کلیدی برای رشد بازار واقعیت مجازی بوده است. ورود سخت‌افزارها و محتوای جدید به این بازار در این سال می‌تواند فرصت‌های رشد و توسعه را بیشتر و بیشتر کند. به‌این‌ترتیب بازاری که این روزها با سرعت زیاد در حال رشد است، احتمالاً در سال‌های آینده با روندی کندتر به رشد و توسعه خودش ادامه می‌دهد. حالا بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازار واقعیت مجازی بعد از سال ۲۰۱۶ پختگی و بلوغ لازم را برای گذر و رسیدن به سال جدید میلادی برای شروع یک دوره رشد تازه دارد. این کارشناسان انتظار دارند که اولین اپلیکیشن مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۷ روانه بازار شده و در دسترس قرار بگیرد؛ فرصتی جدید برای سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان سخت‌افزار و محتوا. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود که با گسترش و رشد بیشتر بازار واقعیت مجازی، این تکنولوژی و ابزارهایش با هزینه‌ای کمتر و ارزان‌تر در دسترس کاربران و علاقه‌مندان در سراسر دنیا قرار بگیرند.

منبع: https://way2pay.ir