بانکداری خرد(Retail banking) چیست؟

بانکداری خرد

Retail Banking در صنعت بانکداری جهان دریافت سپرده از مردم و دادن وام به افراد و بنگاه‌ها تعریف شده است. بانکداری خرد به عنوان زیرساخت و شالوده اصلی بانکداری، کلیه خدمات بانکی و مالی را از طریق شعب و ابزارهای الکترونیکی به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می‌نماید.

بانکداری خرد علاوه بر ارایه خدمات تسهیلات و تعهدات، مدیریت دریافت‌ها و پرداخت‌ها و…، عهده دار جانمایی، افتتاح و گسترش شعب، نظارت بر عملکرد ابزارهای الکترونیک نظیر پایانه‌های فروشگاهی، خود‌پرداز، کیوسک‌های خدمت‌رسانی و…، صدور و شخصی‌سازی انواع کارت‌های بانکی برای سازمان‌ها و اشخاص می‌باشد.

این حوزه نسبت به برقراری ارتباط مستمر با کلیه شعب، برنامه‌ریزی و هدایت شعب جهت سپرده‌پذیری، بررسی و نظارت بر عملکرد ابزارهای پرداخت الکترونیک، راهبری پروژه سپرده‌پذیری حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز، ارائه خدمات اعتباری و تسهیلات، بررسی وضعیت منابع و مصارف، مطالبات و ریسک‌های اعتباری شعب و ارزیابی عملکرد آن‌ها، فروش حضوری خدمات بانک به اشخاص و شرکت‌ها، شناسایی بازار و تحلیل وضعیت محصولات و خدمات رقبا، ارائه خدمات بیمه برای سپرده‌گذاران و رتبه‌بندی آن‌ها، ارائه خدمات صدور و شخصی‌سازی انوع کارت‌های نقدی، هدیه، اعتباری و بن‌کارت برای پرسنل سازمان‌ها و شرکت‌ها به همراه ارائه خدمات ابزارهای پرداخت الکترونیکی به آنان اقدام می‌نماید.

از اهداف بانکداری خرد ایجاد نوآوری در انواع محصولات و خدمات بانکی و ایجاد تمایز در نحوه ارائه آن‌ها همزمان با افزایش سرعت، دقت و کیفیت به مشتریان می‌باشد.

منبع: https://way2pay.ir