هاوارد برگ (جمالتو)؛ ماهنامه عصر تراکنش / گفته میشود در حال ورود به دومین انقلاب دیجیتالی هستیم، در این راستا، اینترنت اشیا یا IoT بدون شک یکی از بزرگترین تحولات در سیر فناوری است. تحلیلگران گارتنر، پیشبینی کردهاند در سال ۲۰۲۰، ۲۵ بیلیون تلفن همراه هوشمند، ساعت هوشمند، ابزارهای پوشیدنی و خودرو به اینترنت متصل باشند. این پیشبینی شگفتانگیز قویاً نشان میدهد که ارتباطات ماشین به ماشین یا M2M جامعه، فرهنگ و کسبوکار را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
در بازهٔ زمانی کوتاهی ما با ابزارهای متصل به اینترنت از گوشیهای هوشمند و فناوریهای پوشیدنی تا میلیونها سنسور در خانه، مسیر و محل کار احاطه خواهیم شد. برای مصرفکنندگان وعده اتصال دائمی در عصر اینترنت اشیا به صرفهجویی در زمان، کار هوشمندتر، رانندگی امنتر و زندگی سالمتر و سبک زندگی فعالتر خواهد انجامید. در حوزه کسبوکار طبق پیشبینی گارتنر با استفاده از اینترنت اشیا دو تریلیون دلار سود اقتصادی در سطح جهان به دست خواهد آمد.
برخی صنایع، مانند مستغلات تجاری و صنعت بیمه برای سود بردن از نوآوری IoT میشتابند. بهعنوانمثال، شرکتهای بیمه، سریعاً به دنبال یافتن فرصتهایی برای توسعه راههای جدید استفاده از دادههای روزافزون سنسورها در پوشیدنیها و تکنولوژیهای هوشمند خودروها برای به دست آوردن جزئیات بیشتر و دادههای ارزشمند ریسک مشتریان هستند.
به دنبال این نوع از نوآوریهای حوزه فینتک، صنعت بانکداری هم به دنبال یافتن پتانسیلهای مختلف اینترنت اشیا برای آغاز دورهٔ جدید حیات خود است.
دادههای بهدستآمده از IoT ارزشافزوده برای بانکها و مشتریان ایجاد میکند. خواسته امروز مشتریان همواره تسهیلات و خدمات شخصی تا حد امکان است، این مسئله در حجم استفاده از بانکداری اینترنتی، اپلیکیشنهای موبایل بانک و اخیراً در تکنولوژی پرداختهای بدون تماس دیده میشود. بهعلاوه، مشتریان از بانکها توقع بالاترین سطح امنیت بدون هیچ شکاف اطلاعاتی یا تهدید امنیتی را دارند که همین بزرگترین مشکل بانکها در عصر IoT است.
اتصال ماشین به ماشین که قادر به جمعآوری و تبادل حجم بالای اطلاعات از سنسورها و اشیا است، فرصتهای بیشتری را برای مدیریت و تحلیل رفتارها، خواستهها و توقعات مشتریان در اختیار بانک میگذارد. این تکنولوژی به بانکها اجازه میدهد تا خدمات بسیار شخصی را با مشاوره هدفمند، پیشنهادات زمینه آگاه (context-aware) و چشمانداز برای مشتریانشان ارائه کنند. بانک قادر است به سطحی از درک نیازهای مصرفکننده و مشتری کسبوکار و سطح جدیدی از صمیمیت بیشتر با مشتری دست یابد.
بانکها بهعنوانمثال، ممکن است برای ایجاد پاداشهای جذاب و آگاهانه یا سرویسهای شخصیتر و هوشمندتر برای مشتریان از IoT استفاده کنند. همچنین IoT به بانکها در نوآوری و ایجاد راههای بهتر برای ارتقای مدیریت ریسک، کاهش هزینهها و بهتر کردن بازده کلی عملیاتی کمک خواهد کرد.
مشتریان کسبوکار و مصرفکنندگان قادر خواهند بود دید جامعتری از کسبوکارشان در هر جا و هر زمانی که میخواهند داشته باشند و بانکها تولیدات و راهکارهای شایستهتری برای کمک به دستیابی مشتریان به بهترین تصمیم در همه زمانها خواهند داشت.
مقادیر فزاینده دادههای بلادرنگِ در دسترس بانکها از اطلاعات محل سکونت و مشخصات تجاری تا دادههای شخصی از رسانههای اجتماعی، عادات هزینهای و رفتار اعتباری، به بانکها امکان تصمیمگیری بهتر در زمینه تجاری بر اساس دادههای دقیقتر ریسک مالی را میدهد.
چگونه IoT به بانکها کمک میکند در صدر منحنی باقی بمانند؟
بانکها از لحاظ فناوری بهشدت توانمند خواهند شد تا در خدمت مشتریان شرکتی باشند و به آنها در رسیدن به نتایج بهتر تجاری به دلیل توانایی بانکها در تحصیل و دستیابی به دادهها از زنجیره ارزش مشتریان کسبوکار، از توزیعکنندگان تا خردهفروشان، کمک کنند.
بهعنوانمثال، به نظر میرسد سنسورهای بیومتریک و مکانی، میتوانند به بانکها در رصد بهتر عملکرد فیزیکی افراد، حملونقل کالاها و کنترل کیفیت تولید کمک کنند که این مسئله به سهم خود در بهبود فرآیندهای در دست اقدام و رسیدن به بازارهای جدید کمک خواهد کرد.
بانکهایی که بتوانند بهترین استفاده را از جریان دادههای بهدستآمده از IoT برای تصمیمگیریهای حیاتی در وام دادن به کسبوکارها ببرند، پیشتاز خواهند بود. بهعنوانمثال، یکی از منافع بالقوه بانکها از نوع جدید سنسورها مانند دستگاههای متصل در کارخانهها یا مزارع که اطلاعات را پایش و جمعآوری میکنند، این است که فعالیتها و شرایط کسبوکارهای خردهفروشان صنعتی و کشاورزی را پایش کنند.
توجه داشته باشید، کشاورزی، بهطور خاص، میتواند ذینفع اصلی جمعآوری دادههای بلادرنگ باشد که به کشاورزان و بانکهای آنها امکان ارزیابی مداوم و ارزشگذاری محصولات مزرعه و حیوانات، دقت در اندازهگیری بازده، خصوصیات و ارزش کلی کسبوکار را ارائه میدهد.
درمورد مشتریان خرد شعب، IoT میتواند برای یاری مشتریان بهصورت «VTM» ها و کیوسکها ظاهر شود که در این مکانها تکنولوژیهای حساس مانند سنسورهای بیومتریک میتوانند در کوتاهترین زمان ورود مشتری به شعبه، او را شناسایی کند.
چالشهای جدید امنیت برای بانکها در عصر IoT
طی پنج تا ده سال آینده، صنعت بانکداری شاهد تغییرات زیادی با ورود فناوری IoT خواهد بود که بانکها را با مدیریت چالشهای جدید امنیتی مواجه میکند. نیاز به اطمینان به امن بودن تمام تجربیات بانکی آنلاین بهطور فزایندهای برای جلب اعتماد مشتری و کاهش نگرانی مشتریان در خصوص هک شدن دادههای بانکداری شخصی و کسب کار اهمیت مییابد.
دادههای حساس از پیشینه مالی مشتری تا پیشینه مکانی وی، چه در جایی ذخیره شوند و چه روی شبکه قرار گیرند، هدف بالقوه امنیت دادهها هستند. دادهها چه روی یک دستگاه نگهداری شوند، چه روی شبکه از بانک به خودروی هوشمند مشتری منتقل شوند، باید بهدرستی ایمن شوند.
کارهای امنیتی مانند رمزنگاری برای حفاظت از اطلاعات و ابزار احراز هویت برای اجازه دسترسی به افراد مجاز، حیاتی است. در حال حاضر شاهد گسترش استفاده از دادههای بیومتریک مانند اثرانگشت و نرمافزار تشخیص صدا و اسکن عنبیه برای اثبات هویت مشتری هستیم.
به کمک فراوانی دستگاههای IoT بانکها جزئیات بسیار بیشتر و تصویر دقیقتر و مفیدتری از مشتری خواهند داشت که در نتیجه آن، نیاز به افزودن لایههای امنیتی بیشتر برای همه اکوسیستم IoT (از دستگاههای متصل به شبکه تا فضای ابری) دارند.
مجرمان سایبری فرصتهای بیشتری برای حرکات پنهانی و یا هک شبکه دارند زیرا نقاط بیشتری برای ورود و اتصال دستگاهها به شبکه وجود دارد. همه آنچه گفته شد بدان معناست که برای آنکه بانکها کاملاً IoT را بپذیرند، باید برای ایجاد و ماندگاری اعتماد مشتری، امنیت را از ابتدا و در همه لایهها بازسازی کنند.
منبع: https://way2pay.ir