کاربرد هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی

هوشم مصنوعی فیسبوک

از زمان آغاز هوش مصنوعی، در دو دوره سرخوردگی را تجربه کرده است. در اوایل سال ۱۹۸۰ بانک سرمایه گذاری Citibank شروع به ساخت سیستم‌های خبره کرد. این سیستم‌­ها یک شاخه از هوش مصنوعی است که از توانایی تصمیم‌­گیری انسان تقلید می‌­کند. بسیاری از شرکت‌های دیگر مانند وال استریت نیز پروژه‌های مشابه ای را راه‌­اندازی کردند. اگرچه تعدادی پروژه موفق در آن زمان انجام شد، هوش مصنوعی در سال ۱۹۹۰ به دومین دوره سرخوردگی خود رفت چون ساخت این سیستم‌ها سخت­تر و هزینه برتر از چیزی بود که تصور می‌شد. به نظر می‌رسد هوش مصنوعی وارد فاز جدیدی شده است که علاقه به سمت آن افزایش یافته است. یک نمونه از این افزایش تمایل در استفاده تجاری از هوش مصنوعی است که به عنوان هوش ماشینی مانند IBM Watson می­‌توان اشاره کرد. به عنوان یک شاخص دیگر اکثر افرادی که به آینده مطالعات اینترنت امیدوارند انتظار دارند که رباتیک و هوش ماشینی تا سال ۲۰۲۵ در بخش‌های بزرگی از زندگی روزانه مردم نفوذ خواهد کرد و پیامدهای عظیمی در صنعت خواهد داشت. آیا اخرین موج از برنامه‌های هوش مصنوعی در سرویس­‌های مالی دوباره سقوط خواهد کرد یا اینبار به درستی سرویس‌­های مالی را متحول خواهد کرد؟

مواردی زیادی تابحال تغییر کرده است برای مثال هزینه‌­های محاسبات به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده­است و قدرت محاسبات نیز به میزان زیادی بهبود یافته است. این باعث می‌­شود هوش مصنوعی که از لحاظ محاسبات پیچیده است در حال حاضر عملی­تر به نظر بیاید. شبکه‌­های اجتماعی، تلفن­‌های موبایل باعث ایجاد انفجار اطلاعاتی شده­است و این انفجار آنقدر وسیع و قاطع است که درک آن بدون استفاده از هوش خودکار غیرممکن است. پیشرفت در تجزیه و تحلیل، به ویژه پیشرفت در یادگیری ماشین با نیازی که به قدرت محاسبات وجود داشت، باعث شده­است که سیستم‌های هوش مصنوعی انعطاف پذیرتر باشند و راحت‌تر قابل توسعه و پیاده‌­سازی باشد. در نهایت برخلاف زمستانی که هوش مصنوعی با آن روبرو شد، درحال حاضر در حال پیشرفت نمایی است. کمپانی­‌های تکنولوژی در حال حاضر الگوریتم‌­هایی را توسعه داده‌­اند که عادت­‌های آنلاین یک کاربر را ردیابی می­‌‌کند و تجربه­‌های آنلاین کاربر را می‌­سازد. به عنوان مثال، وقتی در حال تحقیق اطلاعات هستید، چه برای پژوهش، علاقه یا ضرورت، گوگل نتایجی را براساس الگوریتم­‌های خود ارائه می‌­دهد. موتورهای جست و جو در نهایت اطلاعاتی را تهیه می­‌کند که کاربر می‌خواهد بخواند. کاربران به طرز فزاینده­ای در معرض اطلاعاتی قرار گرفته‌­اند که با آنالیز فعالیت­‌های قبلی فرد ایجاد شده­است و کاربر از رخ دادن آن باخبر نیست. فایده این کار برای بخش­‌های مالی این است که با دنبال کردن رفتار و عادت‌­های شخصیت‌ها، خدمات و دیتاهای مالی برای هر شخص بخصوص بر اساس رفتارهای آن فرد منحصر به فرد است. این باعث می­‌شود که هر شخص دستیار مالی شخصی دیجیتال مربوط به خود را داشته باشد.

منبع: https://farabi.ac