لزوم اتخاذ رویکرد و استراتژی هوش مصنوعی

هوشم مصنوعی فیسبوک

حدود هفتاد سال از گذاشتن سنگ بنای هوش مصنوعی توسط آلن تورینگ گذشته و طی این مدت روند تکامل خود را در فضای آکادمیک و کسب و کار طی نموده تا به امروز که شرایط عملیاتی سازی و استفاده فراگیر آن مهیا شده است. این شرایط به مدد ظهور و پیشرفت در چند محور به ترتیب زیر مهیا شده است.

• اینترنت و شبکه‌های ارتباطی که بستر تبادل اطلاعات و محاسبات توزیع شده را فراهم ساخته است.
• افزایش توان محاسباتی پردازنده‌ها و البته مقرون به صرفه شدن آن‌ها مطابق با قانون مور
• ظهور و بلوغ الگوریتم‌ها و تکنیک‌های توانمند نظیر یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و پردازش زبان‌های طبیعی
• شکل گیری جریان‌های متنوع داده به کمک گوشی‌ها و تجهیزات هوشمند و قابل حمل

بدین ترتیب، زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری و البته منابع داده لازم برای الگوریتم‌های هوش مصنوعی فراهم شده تا شرکت‌ها و سازمان‌ها طبق نظر‌سنجی اخیر فوربز، دستاوردهایی را به ترتیب زیر در آینده نزدیک تجربه نمایند.

• بهره وری بیشتر
• هزینه‌های عملیاتی کمتر
• زمان کوتاهتر عرضه محصول یا خدمت به بازار
• تحول مثبت در مدل کسب و کار و عملیاتی
• حاشیه سود بیشتر
• تعامل و مشارکت ارزشمندتر مشتریان

در این میان آن دسته از کسب وکارهایی موفقتر خواهند بود که در اسرع وقت رویکرد و استراتژی خود برای بهره مندی از قابلیت‌های هوش مصنوعی را مشخص نمایند؛ راهکارهایی را برای تأمین منابع داده در نظر بگیرند و تأمین سرمایه انسانی متخصص در این حوزه را جدی بگیرند.

منبع: https://tiddev.com