راهکارهای تکنولوژی اینترنت اشیا در حوزه بانکداری

اینترنت اشیا

Wifi، موبایل، حسگرها و تکنولوژی­‌های دیگر نحوه تعامل ما با دنیای پیرامونمان را دستخوش تغییر کرده است. این

تکنولوژی­‌ها این عصر جدید را که اینترنت اشیا نامیده می­‌شود را معرفی کردند. این افزایش ارتباطات، شانس بهره­‌برداری از اطلاعات جمع‌­آوری شده را ارائه می­‌دهد در نتیجه، فرصت­‌های بیشتری را در صنایع مختلف ایجاد می­کند. به واسطه پتانسیل­‌های اینترنت اشیا، این تکنولوژی توجه بسیاری را در زمینه دنیای تجارت یا صنایعی مثل مراقبت و سلامت، خرده‌­فروشی و بانکداری را به خود جلب کرده است. این صنایع درصدد هستند تا راه نفوذ به این پتانسیل­‌ها را دریابند و آن را  به منظور افزایش بازده و درآمد  به کار گیرند.

تا آنجا که به صنعت بانکداری مربوط می‌شود، اینترنت اشیا هنوز در مرحله نئوریست اما انتظار می­‌رود در سال 2018 و بعد از آن در حوزه بانکداری نقش مهمی را ایفا کند. برخی از نوآوری‌­های چشم­گیر در این زمینه عبارتند از:

بازاریابی سفارشی(Tailored marketing)

این روزها، مشتریان انتظار ارائه راه‌­حل ها و محصولات سفارشی  به منظور برطرف کردن نیازهای خود در حوزه‌­های مختلف  صنایع را  دارند. اگرچه بانک­ها فقط میتواند راهکارهای سفارشی را برای مشتریانی که اطلاعات جامع از رفتار خرید خود، شرایط اقتصادی جاری و نیازهای خود دارند را ارائه دهند، اما با کمک اینترنت اشیا، این امکان فراهم شده که بانک­ها، تمام رفتارهای مالی مشتریان خود را رصد کنند و بتوانند در مواقع لزوم راهکارهایی مطابق با نیازها و تمایلات مشتری ارائه دهند.

سرویس‌­های پیشگیرانه (Proactive service)

اینترنت اشیا می­تواند در زمینه بانکداری و سرویس­‌های مالی استفاده وسیعی داشته باشد چون این تکنولوژی رسیدگی به تغییرات ناخواسته محصولات و مشکلات  ایجاد شده را تسهیل می­کند. اگر مسئله یا نگرانی خاصی در مورد یک محصول وجود داشته باشد، اقدامات لازم برای حل مشکل انجام شود قبل از اینکه مشکلات بیش از حد پیجیده یا جدی شوند.علاوه بر این،با این تکنولوژِی، توانایی دسترسی به فعالیت­های پیشین و بعضی اطلاعات مربوط به مشتری محیا می­شود که درجهت ارائه راهکارها بهتر می­‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.موسسات مالی مثل Fnbnorcal.com یکی از نمونه های موفق استفاده از این تکنولوژی در جهت توسعه صنعت بانکداریست. تکنولوژی‌های پوشیدنی(Wearables)تکنولوژی­های پوشیدنی به سرعت در حال افزایش محبوبیت هستند و به دلیل سازگاری زیاد آن­ها، بانک­ها در سراسر جهان، تمایل به پیاده‌سازی اموز بانکداری با این تکنولوژی‌­ها دارند. برای فعال شدن، حتماً باید به موبایل متصل باشند. اما در حال حاضر ساعت­های هوشمند (Smart Watch) تکنولوژی‌ها یپوسیدنی غیر وابسته هم در حال گسترش هستند که بستر قدرتمندی را برای پیاده‌سازی نوآوری‌های بانکی ارائه می­‌دهند. اپلیکیشن‌ها همین الان هم توسعه یافته‌اند و راهکارهای ابتدایی بانکی را ارائه می‌دهند.اما انتظار می‌رود با کمک این تکنولوژی مجموعه گسترده‌ای از قابلیت‌ها و عملیات در خوزه بانکداری ارائه می‌شود تا دسترسی به سرویس‌ها را تسهیل کند.

امنیت بیشتر(Better Security)

حفظ امنیت بزرگترین چالش در سیستم بانکداریست. بانک ها بر اساس امنیت اعتماد ارباب رجوع کار می‌­کنند. در بین گزینه‌­های بی شمار بانک­‌ها، مردم به   بانک‌هایی که امنیت بالاتری ارائه می دهند، جذب می­شوند.اینترنت اشیا(IoT)در حوزه امنیت، کمک قابل توجهی به بانک‌­ها می­کند. اینترنت اشیا، سیستم قدرتمند حفاظت از حریم خصوصی و تایید هویت را ارائه می­‌دهد.بیومتریک­ها(Biometrics)در حال حاضر به طور گسترده مورد استفاده قرار می­گیرد و فابلیت­‌های مرتبط با موقعیت جغرافیایی موبایل‌­ها در زمینه تایید هویت و امنیت را ارائه می‌­دهد.اینترنت اشیا به بانک در راستای افزایش امنیت و امکاناتی دیگر در این زمینه کمک شایان ذکری می­‌کند تا مشتری­ها از این بابت اطمینان خاطر داشته باشند.

برنامه­‌ریزی و مدیریت(Product Planning and Management)

اینترنت اشیا اثبات کرده است که در صنعت بانکداری نقش ارزشمندی را برای بهبود خدمات در بانک­‌ها ایفا می­کند. اینترنت اشیا با بانک‌ها کمک می­‌کند تا به دارندگان کارت­‌های اعتباری بر طبق روال خاصی پاداش بدهند. بررسی اطلاعات جمع آوری شده از ATMها در مکان­‌های مختلف و ارزیابی آن­ها، مسیرهای پر رفت و آمد را مشخص می‌­کند و جانمایی برای نصب ATM های جدید را تسهیل می­‌بخشد. دستگاه‌های اینترنت اشیا مانند کیوسک و گفتگوی ویدئویی (video tellers)  هم میتوان نصب کرد تا رفتار مشتریان مانیتور شود و بر اساس آن اقدامات لازم انجام شود.

منبع: https://datafloq.com/