Wifi، موبایل، حسگرها و تکنولوژیهای دیگر نحوه تعامل ما با دنیای پیرامونمان را دستخوش تغییر کرده است. این
تکنولوژیها این عصر جدید را که اینترنت اشیا نامیده میشود را معرفی کردند. این افزایش ارتباطات، شانس بهرهبرداری از اطلاعات جمعآوری شده را ارائه میدهد در نتیجه، فرصتهای بیشتری را در صنایع مختلف ایجاد میکند. به واسطه پتانسیلهای اینترنت اشیا، این تکنولوژی توجه بسیاری را در زمینه دنیای تجارت یا صنایعی مثل مراقبت و سلامت، خردهفروشی و بانکداری را به خود جلب کرده است. این صنایع درصدد هستند تا راه نفوذ به این پتانسیلها را دریابند و آن را به منظور افزایش بازده و درآمد به کار گیرند.
تا آنجا که به صنعت بانکداری مربوط میشود، اینترنت اشیا هنوز در مرحله نئوریست اما انتظار میرود در سال 2018 و بعد از آن در حوزه بانکداری نقش مهمی را ایفا کند. برخی از نوآوریهای چشمگیر در این زمینه عبارتند از:
بازاریابی سفارشی(Tailored marketing)
این روزها، مشتریان انتظار ارائه راهحل ها و محصولات سفارشی به منظور برطرف کردن نیازهای خود در حوزههای مختلف صنایع را دارند. اگرچه بانکها فقط میتواند راهکارهای سفارشی را برای مشتریانی که اطلاعات جامع از رفتار خرید خود، شرایط اقتصادی جاری و نیازهای خود دارند را ارائه دهند، اما با کمک اینترنت اشیا، این امکان فراهم شده که بانکها، تمام رفتارهای مالی مشتریان خود را رصد کنند و بتوانند در مواقع لزوم راهکارهایی مطابق با نیازها و تمایلات مشتری ارائه دهند.
سرویسهای پیشگیرانه (Proactive service)
اینترنت اشیا میتواند در زمینه بانکداری و سرویسهای مالی استفاده وسیعی داشته باشد چون این تکنولوژی رسیدگی به تغییرات ناخواسته محصولات و مشکلات ایجاد شده را تسهیل میکند. اگر مسئله یا نگرانی خاصی در مورد یک محصول وجود داشته باشد، اقدامات لازم برای حل مشکل انجام شود قبل از اینکه مشکلات بیش از حد پیجیده یا جدی شوند.علاوه بر این،با این تکنولوژِی، توانایی دسترسی به فعالیتهای پیشین و بعضی اطلاعات مربوط به مشتری محیا میشود که درجهت ارائه راهکارها بهتر میتواند مورد استفاده قرار گیرد.موسسات مالی مثل Fnbnorcal.com یکی از نمونه های موفق استفاده از این تکنولوژی در جهت توسعه صنعت بانکداریست. تکنولوژیهای پوشیدنی(Wearables)تکنولوژیهای پوشیدنی به سرعت در حال افزایش محبوبیت هستند و به دلیل سازگاری زیاد آنها، بانکها در سراسر جهان، تمایل به پیادهسازی اموز بانکداری با این تکنولوژیها دارند. برای فعال شدن، حتماً باید به موبایل متصل باشند. اما در حال حاضر ساعتهای هوشمند (Smart Watch) تکنولوژیها یپوسیدنی غیر وابسته هم در حال گسترش هستند که بستر قدرتمندی را برای پیادهسازی نوآوریهای بانکی ارائه میدهند. اپلیکیشنها همین الان هم توسعه یافتهاند و راهکارهای ابتدایی بانکی را ارائه میدهند.اما انتظار میرود با کمک این تکنولوژی مجموعه گستردهای از قابلیتها و عملیات در خوزه بانکداری ارائه میشود تا دسترسی به سرویسها را تسهیل کند.
امنیت بیشتر(Better Security)
حفظ امنیت بزرگترین چالش در سیستم بانکداریست. بانک ها بر اساس امنیت اعتماد ارباب رجوع کار میکنند. در بین گزینههای بی شمار بانکها، مردم به بانکهایی که امنیت بالاتری ارائه می دهند، جذب میشوند.اینترنت اشیا(IoT)در حوزه امنیت، کمک قابل توجهی به بانکها میکند. اینترنت اشیا، سیستم قدرتمند حفاظت از حریم خصوصی و تایید هویت را ارائه میدهد.بیومتریکها(Biometrics)در حال حاضر به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد و فابلیتهای مرتبط با موقعیت جغرافیایی موبایلها در زمینه تایید هویت و امنیت را ارائه میدهد.اینترنت اشیا به بانک در راستای افزایش امنیت و امکاناتی دیگر در این زمینه کمک شایان ذکری میکند تا مشتریها از این بابت اطمینان خاطر داشته باشند.
برنامهریزی و مدیریت(Product Planning and Management)
اینترنت اشیا اثبات کرده است که در صنعت بانکداری نقش ارزشمندی را برای بهبود خدمات در بانکها ایفا میکند. اینترنت اشیا با بانکها کمک میکند تا به دارندگان کارتهای اعتباری بر طبق روال خاصی پاداش بدهند. بررسی اطلاعات جمع آوری شده از ATMها در مکانهای مختلف و ارزیابی آنها، مسیرهای پر رفت و آمد را مشخص میکند و جانمایی برای نصب ATM های جدید را تسهیل میبخشد. دستگاههای اینترنت اشیا مانند کیوسک و گفتگوی ویدئویی (video tellers) هم میتوان نصب کرد تا رفتار مشتریان مانیتور شود و بر اساس آن اقدامات لازم انجام شود.
منبع: https://datafloq.com/