آینده ATMها در حوزه پرداخت دیجیتالی

/ / اخبار عمومی

 با گسترش پرداخت‌های دیجیتالی،ATMهای سنتی در خطر ناپدید شدن از خیابان­‌های شهر هستند. مت گرنت (Matt Grant) مدیر توسعه کسب و کار شرکت RealVNC  با اشاره به نوآوری موسسات مالی در حوزه پایانه‌­های نقدی و ایجاد تغییرات اساسی در نظام بانکداری معمول می­‌گوید  با افزایش چشمگیر میزان پرداخت­‌های دیچیتالی، از پرداخت­‌های بانکی تا تراکنش‌­های بیت‌کوین ،پیاده‌سازی تغیرات برای همگام‌سازی با نیازها در ATM  ضروریست.

 ضروریست. به عنوان نمونه فرایند چک کردنATM پیاده­سازی تغییرات برای همگام سازی با نیازها ،در حساب بانکی در بانک­ها  را در گذشته و قبل از امکان بررسی جزئیات در تلفن همراه را در نظر بگیرید. آن زمان بانک­ها  نیاز خود را برای برطرف کردن احتیاجات و تمایلات جدید مشتریان دریافتند و تغییر کردند.. به عنوان نمونه فرایند چک کردن حساب بانکی در بانک‌ها را در گذشته و قبل از امکان بررسی جزئیات در تلفن همراه را در نظر بگیرید.آن زمان بانک‌ها نیاز خود را برای برطرف کردن احتیاجات و تمایلات جدید مشتریان دریافتند و تغییر کردند.

همواره تلاش هایی برای ارتقا سطح خدمات انجام می­‌شود. برخی از موسسات مالی با هدف توسعه سیستم‌‌ها  و سرویس‌­دهی بیش از کاربرد سنتی از این دستگاه راهکارهایی ارائه کردند.برای مثال یکی از راهکارهای مشهود، ارائه پایانه‌های بدون کارت(Card-less Cashpoint)  است.بسیاری

از بانک‌ها ATMهایی ارائه  کردند که در آن مشتریان نیازی به ارائه کارت برای استفاده از آن ندارد. مشتریان فقط با ورود به اپلیکیشن  (Logging) می‌توانند تراکنش‌‌های مالی خود را انجام دهند که به مراتب سریع‌تر و راحت‌تر از ATMهای سنتی است.

حذف احراز هویت دیجیتالی

استراژدی­های قابل اجرایی برای حذف پروسه احراز هویت دیجیتالی در ورود (Logging) به ATM مطرح شده است. بعضی از بانک‌ها به منظور احراز هویت حساب‌ها، بر اساس تشخیص چهره یا اثر انگشت سیستم‌هایشان را توسعه دادند. هدف آن­ها افزایش امنیت پایانه‌ها تا حد امکان بود. این روند، به نیاز موسسات مالی به نوآوری در تسهیل احراز هویت  اشاره می کند.

ترکیب تکنولوژی بیومتریک و داده‌های مالی به منظور ایجاد  نوآوری در ATMها امنیت این سیستم‌ها را زیر سوال می‌برد.. مخصوصاً در شرایطی که آمار کلاهبرداری در حال افزایش است. به طور نمونه روش  ATM jackpotting ،در این متد هکر پایانه را هک می‌کند و آن را طوری برنامه‌ریزی می‌کند تا 

مبلغی جابجا  شود.به دلیل اینکه ATMها اساسی‌ترین نقش را در انقلاب دیجیتالی بر عهده دارند، تامین امنیت اطلاعات ضروریست تا هم از این قبیل حمله‌های سایبری ممانعت شود و هم اطلاعات حساب مالی و کاربری محفوظ بماند.

ظهور نرم افزار دسترسی از راه دور

در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها از نرم‌افزارهای دسترسی از راه دور برای ارائه امنیت بیشتر ATMها استفاده می‌نند چون استفاده از این نرم‌افزارها،به روز رسانی و انجام اقدامات امنیتی را آسان‌تر و کارآمدتر می کند.این کار باعث می شود مهندسان بتوانند از راه دور به روز رسانی سیستم‌های انبوه  را انجام دهند و مطمئن باشند دستگاه های خودپرداز در سراسر کشور با آخرین نرم افزار مجهز شده‌اند، خطر حملات کاهش پیدا می کند و نیاز به تکنسین در محل سیستم برای انجام امور مختلف از بین می‌رود. فناوری دسترسی از راه دور همچنین زمان و هزینه‌های لازم برای انجام این به روز رسانی را کاهش می دهد و باعث می شود موسسات مالی بتوانند زمان بیشتری را صرف نوآوری سیستم‌های ATM  کنند.

نباید فراموش کنیم که افزایش اتوماسیون می‌تواند برای افراد بسیاری که با تکنولوژی نا‌آشنا هستند، دلهره‌آور باشد.این افراد عمدتاً جمعیت مسنی هستند که جز مشتریان ارزشمند بانک‌ها محسوب می شوند. بانک‌ها نباید مشتریان مسن خود را با ارائه راهکارهای نوآورانه از دست بدهند. باید نوآوری‌ ‌هایی ارائه شود که فواید آن برای اقشار مختلف مشتریان مشهود باشد. یکی از راه‌های دستیابی به این هدف، پشتیبانی از صدا و تصویر به صورت هم زمان هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز با استفاده از تکنولوژی دسترسی از راه دور است. 

کاربران که در حال تلاش برای دست یافتن به ویژگی‌های پیچیده‌تر هستند، می توانند به طور مستقیم از طریق پایانه با پشتیبانی مشتریان ارتباط برقرار کنند. پشتیبان مشتری می تواند با استفاده از تکنولوژی از راه دور به پایانه متصل شود و به صورت امن مشتری را برای انجام تراکنش‌ها راهنمایی کند. . این به این معنی است که مشتریان مسن‌تر همچنان می توانند از پایانه‌ها به منظور تامین نیازهای خود اسفاده کنند.انتظار می رود این استراتژی برای بانک‌ها بسیار مقرون به صرفه باشد.

اگر بانک ها می خواهند که  ATMها  در دنیای تراکنش‌های دیجیتالی که دائماً در حال تکامل است باقی بمانند، نیاز به اقداماتی برای مدرن کردن این سیستم‌ها دارند. نوآوری‌هایی که باعث بیگانه شدن کاربران از سیستم‌ها نشود.هنگامی که دستیابی به این امر محقق شود، حضور دستگاه‌های خودپرداز همچنان به عنوان رگ های سرویس‌دهی تراکنش های مالی تداوم خواهد یافت و جایگاه ویژه‌ای در شهرهای هوشمند آتی کسب خواهند کرد.

منبع: https://www.readitquik.com/