بررسیها نشان میدهد که ایجاد نوآوری در انواع محصولات و خدمات بانکی و ایجاد تمایز در نحوه ارائه آن، افزایش سرعت، دقت و کیفیت ارائه خدمات به مشتریان و گسترش بانکداری الکترونیک به عنوان اهداف توسعه بانکداری خرد محسوب میشود.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، «در سند راهبردی بانک مسکن 1400» هفت استراتژی اصلی برای اثربخش شدن خدمات تامین مالی به فعالیتهای بخش مسکن و توسعه شهری مطرح شده است. نخستین استراتژی، توسعه بانکداری تخصصی خرد (Retail Banking) به آحاد مردم است.
بانک اچ. اس. بی. سی، در یک مطلب، به بررسی وظایف بانکداری خرد در دنیا و نحوه توسعه آن پرداخته است. بانکداری خرد به عنوان زیر بنا و پایه اصلی بانکداری، کلیه خدمات بانکی و مالی را از طریق شعب خود و ابزارهای الکترونیکی به طرفهای حقیقی و حقوقی ارائه میکند. بانکداری خرد، در صنعت بانکداری جهان دریافت سپرده از مردم و دادن تسهیلات به افراد و بنگاهها تعریف شده است. بانکداری خرد علاوه بر ارایه خدمات تسهیلات و تعهدات، مدیریت دریافتها و پرداختها و …، عهده دار جانمایی، افتتاح و گسترش شعب، نظارت بر عملکرد ابزارهای الکترونیک نظیر پایانههای فروشگاهی، خود پرداز، کیوسکهای خدمت رسانی و …، صدور و شخصیسازی انواع کارتهای بانکی برای سازمانها و اشخاص است. از اهداف بانکداری خرد ایجاد نوآوری در انواع محصولات و خدمات بانکی و ایجاد تمایز در نحوه ارائه آنها همزمان با افزایش سرعت، دقت و کیفیت به مشتریان است.
در توسعه بانکداری خرد، همواره بانکها در حال اضافه کردن محصولات و پیشنهادهای خود به مشتریان هستند. علاوه بر حسابهای بانکی خرد و سرویس به مشتریان از طریق شعب محلی، بانکها با بهرهگیری از مشاوران مالی، پیشنهادات گستردهای از جمله خدمات سرمایهگذاری مانند مدیریت ثروت، حسابهای کارگزاری، بانکداری تخصصی و برنامهریزی برای اعطای تسهیلات های خرد و دانشجویی را مطرح میکند. همچنین در این بانکداری تمهیدات لازم برای افزایش راحتی به اتصال حسابها برای مشتریان ایجاد میشود و در نتیجه مشتریان میتوانند به راحتی به وجوه خود دسترسی پیدا کنند و معاملات شخصی را سریع تر و آسانتر انجام دهند.
یکی از مهمترین محورهای مد نظر در بانکداری خرد، گسترش بانکداری الکترونیکی است. در بازارهای مالی، صنعت بانکداری به یک محیط رقابتی تبدیل شده است. در این فضای رقابتی، استفاده از فناوری اطلاعات برای ارایه خدمات به مشتریان بسیار مهم است. بانکداری مبتنی بر تکنولوژی در سال های گذشته جایگزین بانکداری سنتی شده است. در این راستا ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات به منظور افزایش کارایی و اثر بخش در بخش خدمات به مشتریان ارایه میشود. با توجه به افزایش خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات، الگوی رفتاری مشتریان نیز تغییر پیدا کرده است، به همین دلیل باید ترویج فرهنگ استفاده از خدمات را افزایش داد. با توجه به بحران مالی اخیر و رکود اقتصادی جهان، مدیران موسسات مالی، علاوه بر نگرانی راجع به رضایت مشتریان، دغدغه های فراوانی برای پایین نگه داشتن هزینهها و بقا در عرضه رقابتی دارند. از این رو باید در معیارهای ارایه خود به مشتریان نسبت به رقبا برتری کسب کنند و از این طریق رضایت و وفاداری مشتریان را به دست آورند. برای داشتن مزیت رقابتی نسبت به رقبا می توان از خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات استفاده کرد. توسعه سریع فناوریهای مبتنی بر تکنولوژی در صنعت بانکداری باعث شده است که مسائل مربوط به کیفیت خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات، تاثیر بالقوههای بر جذب، حفظ، سود آوری و کسب حداکثر مزیت رقابتی نسبت به دیگر رقبا را در پی داشته باشد. نکته قابل توجه این است که بانکداری الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه در مراحل اول شکلگیری است، بیشترین قسمت بانکداری در کشورهای در حال توسعه هنوز هم با روشهای سنتی انجام میشود، با این حال، رشد روز افزون بانکداری آنلاین، نشان میدهد که آینده امیدوار کننده برای بانکداری آنلاین در این کشور وجود دارد.
منبع: https://www.hibna.ir