تهران – ایرنا- خبرگزاری خبرآنلاین در یادداشتی آورده است:همراه با تغییرات سریع فناوری بخصوص تغییرات حوزه فناوری اطلاعات، ابزارهای بانكداری نیز دچار تحول سریعی شدند. ورود انواع ابزارهای بانكداری ‘سلفسرویس’ مانند دستگاههای خودپرداز، دستگاههای خوددریافت، كیوسكهای بانكی و اینترنتی چهره بانكها را عوض كرد.
مازیار عربشاهی به عنوان كارشناس بانكداری و پرداخت الكترونیك در یادداشت خود در خبرآنلاین نوشت:تجربه سالهای گذشته نشان داده است كه سرمایه گذاری انجام شده در این بخش طی مدت زمان كوتاهی از محل كاهش هزینههای عملیاتی بانكها و همچنین درآمدهایی كه این خدمات جدید برای بانكها ایجاد كرده بود، جبران شدهاند.
از سوی دیگر نوع ارائه خدمات از ارائه خدمات محلی و داخل یك شعبه به كمك ‘Core banking’ به سطح تمامی شعب بانك از طریق اتصال بانكهای مختلف به یكدیگر به ارائه خدمات در همه شعب بانكهای همكار و در نهایت با تولد شتاب در سطح كل كشور و همه شعب و ابزارهای پذیرش تمام بانك های عضو شبكه تبادل اطلاعات بانكی (شتاب) گسترش یافت.
این تحول نه تنها باعث شد مشتریان بانكها رضایتمندی بیشتری پیدا كنند بلكه نسل جدیدی از خدمات نیز متولد شد كه زمینهساز شروع موج «الكترونیك» مثل دولت الكترونیك، شهروند الكترونیك و … و آماده سازی برای ایجاد سونامی «هوشمند» مثل شهر هوشمند، خانه هوشمند، اداره هوشمند و كسب و كارهای هوشمند شد. تا جایی كه بیراه نیست اگر بگوییم اكنون در میانه زندگی الكترونیكی و ابتدای مسیر هوشمند شدن كسب و كارها هستیم.
تجربه قبلی صنعت بانكداری نشان داده است كه روشهای قدیمی نمی تواند در مسیر این تغییرات دوام بیاورد؛ روشهای كار، ضوابط و مقررات، رویكردها و نگرشها به سرعت دچار تحول شدند و بانكهایی كه در این مسیر چابك تر بودند، سهم مناسب تری از بازار به دست آوردند. فرمهای پیچیده و تعدد نسخ كاغذی به تدریج حذف شد. نیاز به وجود مهر شعب بانك روی قبوض شركتهای خدماتی منقضی شد و ارائه خدماتی كه وابسته به پرداخت قبض مشتركان بود توسط شركتهای خدماتی بلافاصله پس از پرداخت الكترونیك مهیا شد.
در حال حاضر موج بعدی تغییرات، سازمان بانكها را هدف گرفته است. بانكهایی كه سازمان خودشان را زودتر با نیاز آتی صنعت متناسب سازند، باقی خواهند ماند. بدیهی است اولین گام سر و سامان دادن به شعب سنتی متعدد و پرهزینه است. شعبی كه در گذشته نه چندان دور ازدحام و صفهای طولانی را شاهد بودند ولی این روزها مراجعات كمتری دارند، طی سالهای اخیر مجهز به انواع تجهیزات سلف سرویس شدند و بسیاری از مراجعات به سمت این دستگاهها هدایت شد. با تنوع این تجهیزات بانكها توانسته اند اولین موارد شعب بدون كارمند را نیز تجربه كنند. شعبی كه در صورت لزوم میتوانند حتی ارتباط تصویری مراجعه كننده را به مراكز پاسخگویی بانكها برقرار سازند. این شعب هوشمند نه تنها نوع نگرش به شعب بانك را به كلی متحول كرده بلكه امكان ارائه خدمات متنوع تری را نیز فراهم ساخته است. خدمات تركیبی، بخصوص راهكارهای مربوط به ارائه خدمات دولت الكترونیك قابلیت ارائه در چنین مراكزی را خواهد داشت. در نتیجه مشتری این امكان را خواهد یافت كه با مراجعه به یك مركز، تمامی نیازهای خود را در رابطه با چنین عملیاتی برآورده سازد.
با این اتفاق، بانكها با طیف وسیعی از خدمات و محصولات قابل ارائه روبرو خواهند بود كه پرداختن به آنها ممكن است بانك را از مأموریت اصلی بانك یعنی جذب منابع مالی و ارائه تسهیلات مختلف، دور كند. به عبارتی بانكهای هوشمندتر خواهند توانست بخشهایی از عملیات جانبی خود را كه جزو هسته مركزی این تجارت نیست به خارج از بانك انتقال داده و ضمن متناسب نگه داشتن اندازه بانك و حفظ چابكی با جریان تغییرات و تكنولوژی همسو شوند.
با بررسی فرآیندهای جاری بانكها میتوان فهرست بسیار بزرگی از این عملیات تهیه كرد؛ عملیات مرتبط با نگهداری و برقراری خدات دستگاههای سلفسرویس، عملیات مربوط به ارائه تسهیلات خرد و بخصوص
كارتهای اعتباری، ایجاد شبكههای گسترده شعب مجازی در سراسر كشور، ارائه انواع راهكارهای مبتنی بر كارتهای پیشپرداخت، ارائه خدمات مالی و بانكی برای كسب و كارهای كوچك و ارائه راهحلهای مبتنی بر دادههای حجیم همگی جزو عملیاتی است كه در رابطه با كسب و كار بانكها بحساب میآیند ولی با توجه به ساختار و ملاحظات بانكها، انجام آنها داخل بانك تنها منجر به افزایش هزینهها و در نتیجه افزایش بهای تمام شده تسهیلات خواهد شد و این اتفاق مستقیماً بر روی سرمایه گذاری در كشور و رشد اقتصادی تأثیر منفی خواهد گذاشت.
خوشبختانه از سال 1394 این نگرش در تمامی اسناد بالادستی و اسناد راهبردی تهیه شده توسط بانك مركزی و سایر نهادهای تعیین كننده وارد شده است و تدابیر جدیدی برای تشویق بانكها برای حركت به این سمت اندیشیده شده است.
تبدیل این اهداف كلان در سطح استراتژیهای بانكها هنوز نیاز به تفكر و برنامه ریزی بیشتری دارد اما آنچه بدیهی است همانند موج تغییرات قبلی، بانكهایی كه زودتر این نیاز را درك كنند و خود را برای آن مهیا كنند، در بازار موقعیت رقابتی مناسب تری خواهند داشت و خطر انقراض، بانكهایی را كه نتوانند خود را مطابق سازند، تهدید میكند.
منبع: https://www.irna.ir