یکی از مدیران متخصص حوزه فینتک(FinTech ) میگوید حدود سه سال در حوزه فینتک کار کردم و فراز و نشیبهای مختلفی را در این زمینه تجربه کردم. این صنعت، با وجور قانونگذاریهای دست و پاگیر هنوز هم به رشد خود ادامه میدهد.
در سال 2017 در یک کنفرانس در مالزی شرکت کردم.یکی از سخنرانان درباره تکفین(TechFin) صحبت کرد. این اصطلاح برای اولین بار ،حدود یک سال پیش از آن، توسط جک ما(Jack Ma) مطرح شده بود.از آن زمان بارها و بارها به این مفهوم فکر کردم. در کمال تجعب بعدها متوجه شدم که ارزیابیهای مختلف رسمی در زمینه فناوری تکفین انجام شده است.
تفاوتهای فینتک و تکفین
تصور من این بود که این دو مفهوم با هم اختلافهای کمی دارند اما حقیقت این است که این دو مفهوم به صورت چشمگیری متفاوت هستند .هر دو نشان دهنده همپوشانی فزاینده بین امورمالی و استفاده از فن آوری های جدید در حال ظهور است. موفقیت برای هر دو، معمولا با حصول اطمینان موسسات مالی بزرگ از دو مورد زیر حاصل میشود.
-
جمع آوری دادههای ملموس مشتریان خود به عنوان اولین گام.
-
تجزیه و تحلیل و یادگیری از دادههای جمع آوری شده و بکارگیری آنها به منظور بهبود مشارکت مشتری به عنوان گام دوم.
Janos Barberis، یکی از کارشناسان شناخته شده در زمینه فینتک(FinTech ) و تکفین(TechFin) و بنیانگذار یکی از شرکتهای فینتک که در هنگکنگ مستقر است، میگوید: امروزه، ما در عصر تحلیل دادهها و هوش مصنوعی هستیم.این فناوریها دادهها را از یک کالای جانبی حاصل از تعاملات انسانی به یک دستاور ارزشمند در زمینه رشد اقتصاد، تبدیل میکند.دادهها برای ما بسیار ارزشمند است به دلیل اینکه سازمانها میتوانند آنها را بیابد، استخراج کند، تصحیح کند و در نهایت به آن منبعی برای درآمد کسب درآمد تبدیل شوند.در حقیقت امروز ما در ال این راه هستیم چون فقط 1% دادهها در جهان مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و این در حالیست که 80% دادهها در دسترس است.
فینتک در طول زمان:
- FinTech 1.0: در حوزه زیرساختها بود.
- FinTech 2.0: در حوزه بانکها بود.
- FinTech 3.0: در حوزه استارتاپهاست.
- FinTech 4.0: در حوزه تکفینها خواهد بود.
وجه تمایز فینتک و تکفین
این دو فناوری وجه اشتراکاتی دارند اما تفاوتهای چشمگیری در رویکردهای آنها مشهود است.
فینتک هدف به حداکثر رساندن بکارگیری فناوریهای نوین و در حال ظهور برای از بین بردن مدل سرویسهای مالی قدیمی را دنبال میکند.بلاکچین یکی از این فناوریهاست.
تکفینها به منظور ارتقای تواناییهای موجود در سرویسهای مالی به وجود آمدند.تکفینها بر خلاف فینتکها قصد تخریب ندارند بلکه ماهیت ارتقاء سطح را دارند.
نوآوری واقعی و میزان موفقیت آن
به عنوان کسی که 12 سال گذشته را صرف بررسی استراژدیهای مختلف ساختن محصولات کردم، نوآوری بسیار سخت است. بهبود مهارت طراحی و پیادهسازی برای کسی که در این زمینه خبره است،سادهتر است. نمونههایی زیادی در این زمینه دیدم.
نوآوری واقعی تنها زمانی می تواند مورد ارزیابی قرار داده شود که محصولات یا خدمات تبدیل به جریان اصلی شوند. Blockchain و فناوری آن هنوز تبدیل به جریان اصلی نشدند. با این حال، تقریباً همه فناوری بلاکچین را به طور عمومی پذیرفته اند و این فناوری به عنوان نوآوری واقعی قلمداد میشود.
رویکرد تکفین از نظر ماهیت آهسته تر پیش میرود، اما برای کاربر بسیار مهم است، طراحی چیزی که کاربران برای محصولات و سرویسها نیاز دارند در حوزه تکفین جای دارد.
بعد از همکاری با بانکها و همکاری با آنها دریافتم که همه آنها برایپیادهسازی فناوریهای جدید بسیار مشتاق هستند و بیشتر آنها تمایل دارند که رویکرد خود را تغییر دهند.
آزمایشگاه های نوآوری و اتحادیههای بانکداری در سرتاسر جهان به فعالیت خود ارامه میدهند.با این حال، موفقیت آنها بر این اساس ارزیابی میشود که با چه سرعتی میتوانند محصولات جدید و سرویسها را پیادهسازی کنند و سازمانی که خدمات در آن اجرا میشود با چه سرعتی خود را با آن یکپارچه میکند؟
انجمنهای نسلY و مخصوصاً نسل جاریZ انتظارات بالایی دارند. برای این انجمنها حقوق اولیه اولویت دارد. تامین نیاز کاربر و طراحی و پیادهسازی زیرساخت مناسب در دنیای امروز امری ضروریست.
در آینده تکنولوژیهای هیجانانگیزی پیش روی شما خواهد بود.
منبع: https://www.finextra.com