آموزش ربات‌های تحویل کالای آمازون

ربات

سایت آمازون،شرکتی است که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند. جف بزوس در سال 1994 در شهر سیاتل این سایت را راه اندازی کرد. آمازون در ابتدا یک سایت کوچک بود اما با توسعه و پیشرفت به شرکتی بزرگ تبدیل شده و امروزه ربات‌های شرکت آمازون در انبارهای آن مشغول به کار هستند و به توسعه هرچه بیشتر این شرکت کمک می‌کنند. شرکت آمازون در سال 1995 با عنوان فروشگاه آنلاین کتاب فعالیت رسمی خود را آغاز نمود. پس از مدتی فعالیت خود را در زمینه فروش اینترنتی محصولات نو و دست دوم گسترش داد. هم اکنون آمازون به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا شناخته شده است.

وقتی مهندسان هوش مصنوعی را برای انجام یک بازی آموزش می‌دهند، معمولا اینکار با دور تند انجام می‌شود به طوری که هوش مصنوعی تنها در چند دقیقه به اندازه چندین ساعت در دنیای واقعی بازی می‌کند. اما متاسفانه انجام این کار با ربات‌های تحویل کالای آمازون ممکن نیست؛ زیرا نمی‌توان واقعیت را روی دور تند قرار داد.

“ما می‌توانیم تحویل چندین هزار محصول را در یک شب شبیه سازی کنیم”

اما اگر دنیای واقعی را هم شبیه سازی کنید انجامش ممکن است، و این دقیقا همان کاری است که برای تعلیم ربات‌های تحویل کالای آمازون به نام Scout انجام می‌شود. «شان اسکات»، مدیر این پروژه گفته آمازون نقشه ای سه بعدی و دقیق از مناطق حومه ای آمریکا و پیاده‌روها تهیه کرده که دارای جزییاتی در حد ورودی‌های شبکه فاضلاب است.

«ما می‌توانیم تحویل چندین هزار محصول را در یک شب شبیه سازی کنیم. ربات‌ها واقعا نمی‌دانند در یک محیط شبیه سازی شده قرار دارند که خودش خیلی جالب است.»

اسکات اضافه می‌کند که: «هیچ کمپانی دیگری را سراغ ندارم تا این حد درباره برنامه‌هایش شفاف عمل کند». آمازون امکانات دیگری نیز برای آموزش ربات‌هایش در اختیار دارد که از آن‌ها می‌توان به یک پارک سرپوشیده رباتیک و دستگاه‌هایی برای سنجش مقاومت چرخ ربات‌ها اشاره کرد.

پارک رباتیک آمازون برای تست این ربات ها

از آنجایی که آمازون خیلی دیر به این بازار وارد شده، سرعت بخشیدن به مراحل توسعه برایش از اهمیت بالایی برخوردار است. بهمن ماه گذشته بود که از اولین ربات‌های تحویل کالای آمازون رونمایی شد، اما استارت آپ‌های بسیاری سال‌هاست مشغول توسعه و تست ربات‌هایشان در محله‌های کوچک و محیط‌های اداری و دانشگاهی اند.

البته اگر شرکتی قادر به تجاری سازی چنین ایده ای باشد، آن شرکت آمازون است. «جف بزوس»، بنیان گذار و مدیرعامل این شرکت همواره توانایی‌های آمازون برای اختصاص دادن منابع مالی قابل توجه به چنین پروژه‌هایی را به رخ می‌کشد.

دستگاه تست دوام چرخ های ربات Scout

«شان اسکات» توضیح داده که هدف اصلی این پروژه توسعه ربات‌هایی است که به هیچ عنوان جلب توجه نکنند و به نوعی در محیط محو شوند. این هدف تا حدی به وسیله طراحی دوستانه این ربات و تایرهای کوچک و رنگ آبی اش محقق شده است. به گفته او این ربات از عمد “خسته کننده” طراحی شده.

اما جلب توجه نکردن این ربات باید شامل رفتارش هم بشود. مانند هر ربات تحویل کالای دیگری Scout باید کنار انسان‌ها فعالیت کند، در نتیجه سیستم مسیریابی و حرکتش باید طوری مدیریت شود که برای افراد بزرگسال، کودکان، خودروها یا حتی حیوانات خطر آفرین نباشد. اما حرکتش نباید به شکلی باشد که احترامش به دیگران باعث سو استفاده شود.

حفظ این توازن کار دشواری است، زیرا همانطور که تجربه خودروهای خودران قبلا نشان داده، مردم، دوچرخه سوارها و راننده‌ها از سیستم‌هایی که زیادی مراقبند سو استفاده کرده و ممکن است حرکتشان را دچار اختلال کنند.

فعالیت‌های آمازون فعلا محدود به تعداد اندکی ربات در منطقه «اسنوهومیش» در واشنگتن می‌شوند که در مقایسه با دیگر بازیگران این عرصه خیلی کمرنگ تر است. همین تعداد کم از ربات‌ها هم باید توسط یک انسان همراهی شوند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

هنوز گفته نشده دامنه تست ربات‌های تحویل کالای آمازون چه زمانی گسترده تر خواهد شد، اما اسکات می‌گوید شبیه‌سازی‌هایشان آن‌ها را برای وارد شدن به مناطق جدید یاری می‌کنند.

«قدم بعدی ثبت و شبیه سازی محیط‌های جدید است تا تست‌های بیشتری انجام دهیم؛ و نهایتا ارسال به تمام نقاط زمین امکان پذیر خواهد بود.»

این ادعاها بسیار جاه طلبانه به نظر می‌رسند، اما آمازون هم مانند دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه راهی طولانی تا استفاده گسترده از این ربات‌ها پیش رو دارد. گذشته از مسائل مربوط به امنیت و قابل اتکا بودن، مسائل ساده تری مانند نحوه دقیق رساندن محصول به مشتری هم باید مشخص شوند.

البته پای محدودیت‌های فیزیکی هم در میان است؛ برای مثال ربات‌های تحویل کالای آمازون هنوز قادر به بالا رفتن از پله‌ها نیستند و برای این کار به یک انسان نیاز است تا بسته را از ربات خارج کرده و بالای پله‌ها قرار دهد. چالش‌های قانونی هم دست انداز دیگری برای شروع به کار این وسایل اند؛ برای مثال برخی شهرها مانند سان فرانسیسکو قوانینی به تصویب رسانده اند که به کلی اجازه ورود آن‌ها به پیاده رو را نمی‌دهند.

اسکات اما خوشبین است و می‌گوید: «ما در حال یادگیری هستیم و این تازه اول راه است.»

منبع: https://digiato.com