هوشمندتر کردن بزرگراه‌ها با فناوری اینترنت اشیا

اینترنت اشیا

 

فناوری اینترنت اشیا، بزرگراه‌ها، چراغ‌های راهنمایی و وسایل نقلیه را به یکدیگر متصل خواهد کرد.

به گزارش کارگروه فناوری اطلاعات سایبربان؛ با حضور روزافزون وسایل نقلیه و خودروهای هوشمند در جاده‌ها، برخی مهندسان درباره هوشمندتر کردن خیابان‌ها پیشنهاداتی ارائه می‌دهند.

انجام چنین کاری باعث می‌شود خودروها و کامیون‌های هوشمند، اطلاعات را با دیگر وسایل نقلیه، مراکز مدیریت ترافیک و شرکت‌های خصوصی در مورد تراکم ترافیک، حوادث و شرایط آب و هوایی مبادله کنند. کلید این کار، یک سیستم اینترنت اشیا شامل حسگرهای جاسازی شده در جاده و چراغ‌های راهنمایی است.

سیستم‌های موجود حمل و نقل هوشمند، برخی از این ویژگی‌ها را دارند. به عنوان مثال، اطلاعات جمع‌آوری شده به‌وسیله دوربین‌ها برای تنظیم سیگنال‌های ترافیکی در زمان واقعی و کاهش تراکم استفاده می‌شوند. برخی پروژه‌های اینترنت اشیا مانند بزرگراه اتریش، از سیستم جاده‌های متصل سیسکو (Cisco) برای ایجاد ارتباط میان 70 هزار حسگر و 6500 دوربین ترافیکی به منظور کنترل ترافیک و موقعیت جاده‌ها استفاده می‌کنند.

به گفته فیلیپ لاپ‌لانت (Phillip A. Laplante )، نویسنده مقاله‌ای با عنوان «بزرگراه‌ها و جاده‌های هوشمندتر» و یکی از اعضای ارشد مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE)، هیچ سیستم جامع مبتنی بر اینترنت اشیا وجود ندارد که کاملاً گسترش یافته باشد. این مقاله، مزایای جاده‌های دارای اینترنت اشیا، نگرانی‌های مربوط به مسائل امنیتی و حفظ حریم خصوصی و استانداردهای فنی برای تضمین قابلیت همکاری را پوشش می‌دهد.

لاپ‌لانت، به عنوان استاد مهندسی سیستم و نرم‌افزار در «Great Valley»، ایالت پنسیلوانیا گفت:

سیستم کنترل ترافیک مبتنی بر اینترنت اشیا، ترکیبی از سیستم‌های ارتباطی خودرو با خودرو (V2V)، خودرو با زیرساخت (V2I)، زیرساخت با زیرساخت (I2I) و تجزیه و تحلیل برای مدیریت موقعیت‌های ترافیکی است. آنها می‌توانند با دیگر سیستم‌ها مانند  هواپیماهای بدون سرنشین یا خدمات اطلاع رسانی در مورد ترافیک از جمله وِیز (Waze) همکاری کنند.

وی این مقاله را برای کمک به ساخت وسایل نقلیه هوشمند و دارای فناوری اینترنت اشیا، شرکت‌های ساختمانی، برنامه‌ریزان شهری، مهندسان و دیگران د تسریع گسترش جاده‌های مبتنی بر این فناوری نوشت.

نویسنده مقاله معتقد است که شهرداری‌ها می‌توانند ایجاد جاده‌های هوشمندتر را با گسترش حسگرهای آماده مصرف شروع کنند. سنسورهای اینترنت اشیای بی‌سیم یا سیم‌دار می‌توانند اطلاعات را درباره موقعیت جاده، آب و هوا و الگوهای حرکتی حیوانات وحشی جمع‌آوری کنند.

حسگرها می‌توانند در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی موجود برای بهبود جریان ترافیکی نصب شوند. برخی سیگنال‌های ترافیکی، به منظور ایجاد ترتیب مداوم چراغ‌های سبز برای ادامه روند ترافیکی با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

 

امنیت و حریم خصوصی

لاپ‌لانت اظهار داشت:

کی از نگرانی‌های موجود در همه‌ی برنامه‌های اینترنت اشیا، حفظ امنیت و حریم خصوصی اطلاعات است؛ اما باید به بزرگراه‌ها توجه بیشتری داشته باشیم. دارایی‌های فیزیکی سیستم باید در برابر آسیب، خرابکاری و سرقت محافظت شوند و اطلاعات انتقال بی‌سیم نیز بایستی در برابر استراق سمع و هک شدن ایمن باشند.

علاوه بر این، سازمان‌های انتظامی و شرکت‌های بیمه می‌توانند از اطلاعات جمع‌آوری شده برای اهدافی غیر از اهداف اصلی خود مانند نظارت بر عادات رانندگی یا ردیابی محل خودرو استفاده کنند.

 

استانداردهای پشتیبانی شده

وی چند استاندارد مؤسسه را برای پشتیبانی از بزرگراه‌های هوشمند معرفی کرد. این موارد شامل «802.11p»، برای استانداردسازی ارتباطات خودرو با خودرو و خودرو با زیرساخت هستند. خانواده استانداردهای 1609 در مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک برای دسترسی بی‌سیم در محیط‌های نقلیه یک معماری و مجموعه استاندارد شده خدمات و ارتباطات بی‌سیم ایمن خودرو با خودرو و خودرو با زیرساخت را تعریف می‌کند.

لاپ‌لانت خاطرنشان کرد: «با وجود ترس از چالش‌های ایجاد بزرگراه‌های تقویت شده با اینترنت اشیا، آنها باید انگیزه مهندسان و دانشمندان را برای راه‌اندازی راه‌حل‌های جدید به دلیل منافع بیشتر جاده‌ها و بزرگراه‌های هوشمندتر برانگیزند.»