پائولو سیرونی: بانکها دائما در حال بازسازی به دلیل نوآوریهای فین تک هستند و نیروهای خود را تعدیل میکنند.
به گزارش بانکینا، پائولو سیرونی صاحبنظر در حوزه نوآوریهای دیجیتال امروز در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت گفت: از جمله مسائل مهم این است که در فینتکها مشتری مداری یک اصل است و محصول نهایی شخص است و بانکها نیستند و به مردم گفته می شود که چگونه با پول خود بهتر کار کنند.
وی گفت: آمریکا در بحث فینتک پیشگام است. در ۲۰ سال آینده دسترسی دیجیتال به بانکها کاملا متفاوت خواهد بود. دیجیتال همیشه برای خدمات بانکی به لحاظ روانشاسی خوب نیست. سیتی بانک آمریکا تا سال ۲۰۲۵ پیش بینی کرد که ۵۰ درصد کارها در امور بانکی به دلیل فناوری ها از بین میرود. بانک ها دائما در حال بازسازی به دلیل نوآوری های فینتک هستند و نیروهای خود را تعدیل میکنند.
این کارشناس فینتک ایتالیایی افزود: در دنیای غرب تا ۵ سال حاشیه سود پرداختها، مدیریت ثروت و دارایی تقریبا صفر خواهد بود. در اروپا حاشیه سود بسیار کاهش پیدا کرده و رگولاتورها رقابتهای شدیدی دارند که این موضوع باعث کاهش درآمد بانکها در قبال دادن خدمات به مشتریان شده است.
سیرونی گفت: از طریق فروش محصولات میتوان پول زایی کرد. مشتریان نیاز به مشورت دارند و شرکتها باید به آنها خدمات دهند که بزرگترین انقلاب در فینتکاست که میتواند رابطه سودآوری در میان شرکتها و مشتریان ایجاد کند.
رقابت واقعی بین فینتکهای بزرگ مانند علی بابا، آموزن و … است. فینتکها نمیتوانند وارد رقابت با فضای بانکها شوند. فینتک ها از ۱۰ سال پیش نوآوری شده اند و دیجیتالها، نوآوری ضعیفی در مقایسه با نوآوریهای فینتکها هستند.
تا ۵ سال آینده تمام بانکها با فینتکها کار خواهند کرد و تقریبا بدون کارمزد انتقالات پول را خیلی ارزان انجام خواهند داد. بانکداری یک مصرف نیست بلکه ایجاد رابطه با مشتری است، پس ایجاد این رابطه بین بانک و مشتری مهم است. سیرونی در پایان گفت: با فناوری فینتک، بانکها میتوانند ادغام شوند و سرویسها تقسیم بندی شوند. پرداختهای دیجیتال پول زیادی را به بانکها نمیرسانند.
منبع: https://www.bankina.ir